/ korado

Justering av koppling på E50 (Puch Maxi) motorn

Efter allt Honda-meck på sistone så kände jag att det var dags att spendera lite tid med Koradon. Det som stod högst upp på listan var att få kopplingen att ta lite senare. Standardkopplingen tar ju extremt tidigt och har man en smått viktkompenserad maskin så vill man i regel ha lite mer varv på motorn innan den drar iväg.

I min motor sitter det standard en koppling från Surflex med tre klossar och blåa fjädrar. Jag har tidigare försökt få kopplingen att ta senare genom att spänna fjädrarna med det gjorde ingen större skillnad. Så dags att söka efter svar...

Korado kopplingen har väldigt tunga backar,så lossa dom och lätta dom... Minst 1st 10mm hål (där styrstiften sitter)

Efter en kort stund på Google så hittar man att om man vill köra med standard koppling så bör man viktminska klossarna. Jag är inte så petig utan skulle i det här fallet nöja mig med något universellt recept. Den informationen jag hittat säger att man bör absolut inte gå under 55g per kloss och att strax över 70g är ett bra första riktmärke.
För att få lite expertinput så vände jag mig till Simon Lundqvist (http://puchmaxituning.blogspot.se) som jag bett om råd tidigare.

Alternativ 1 Jag tycker du ska lätta din Surflex koppling.
Max justering är bottdragna justerskruv sen lätta 720 grader (2 varv) så fjädrarna får utrymme att arbeta)
Korado kopplingen har väldigt tunga backar,så lossa dom och lätta dom... Minst 1st 10mm hål (där styrstiften sitter)
Alternativ 2
Köp en ny Kina koppling, dom har lättare backar och slirar ofta lite för mycket. Men dom funkar till en lätt trimmad motor.
Alternativ 3
Köp en HK kavlar,dom är superfina... Dyra som fan,men funkar prima

Bra input och jag bestämmer mig för att köra på första alternativet. Dags att demontera kopplingen och ta fram borrmaskinen.
Ett tips är att om man inte vill tömma den på olja så går det bra att luta hela mopeden åt sidan. Du behöver inte lägga den ned...


Standard Surflex koppling i Koradomotorn

Först demonterar vi backarna och väger in dom individuellt. Vågen visar 89 g / back.
Fram med ett dorn och banka ur styrstiften. Därefter är det bara att börja borra. När väl 10 mm borret ätit sig igenom så är det dags för invägning igen. Den här gången hamnar vi på 81 g vilket är aningen mer än vad jag tänkt.

Vi behöver ett hål till. Jag chansar på 7 mm och när väl det är borrat så väger vi in på 78 g. BINGO! Det känns som en bra startpunkt och snart får resterande två klossar tappa vikt.
Efter noga rengöring av backarna så monterar jag tillbaka dem. Fjädrarna drar jag in i botten och släpper sen skruvarna 2 varv.

Vi behöver ett hål till. Jag chansar på 7mm och när väl det är borrat så väger vi in på 78g. BINGO!


Modifierad koppling. 10mm hål där styrstiften tidigare satt, det andra är på 7mm.

Efter en snabb testkörning så är det bara att konstatera att det här ingreppet gjorde susen. Kopplingen tar senare vilket gör att vi får betydligt bättre tjuss när vi skall iväg.