Koppling med tre lameller

Koppling med tre lameller

FS1:an har en lite känslig koppling, dvs den slirar förhållandevis lätt. Det finns folk som får det att fungera bra med två lameller och de finns dom som alltid verkar få dras med problemet. Men det finns olika recept för att få en bra koppling, jag listar några vanliga knep nedan. Glöm inte att låta lamellerna ligga i oljebad innan montering.

  • Styvare kopplingsfjädrar
  • Nya lameller
  • En extra stålskiva för att öka trycket
  • Byte av tryck- och kopplingsplattan Tex följande från Thansen
  • Skära i korgen (mot ytan där lamellerna skall hugga) med rakblad för att skapa lite mer friktion
  • Glasblästra stålskivorna
  • Originallameller
  • ATF olja
  • Rak gräsklipparolja alá SAE-30

Personligen så tycker att man skall testa följande först, man kommer riktigt långt med det.

  • Nya Yamaha Original lameller
  • En bra MC olja för våtkoppling
  • Eventuellt kan man även lägga in en extra stållamell i mitten, dvs: lamell-stål-stål-lamell

Jag hade problem med tokslirande koppling på min -77:a och det löste jag med ny kopplingsplatta och tryckplatta samt nya lameller (ej original) och ATF olja. Den slirar inte MEN det är inte särskilt stor belastning på den heller.

Det bästa receptet verkar dock vara att trycka in 3 lameller i korgen. Dvs en extra lamell och stållamell. Trimbutiken kommer, när det här skrivs, att erbjuda en lösning men den just nu så har dom tydligen inte fått helt rätt på det. Finns mer att läsa på Trimbutikens Facebooksida.

I Danmark finns ett utmärkt forum, nämligen KnallertForum.dk Förutom fin-fina guider och tips så är dom väldigt hjälpsamma. Efter lite snack med en där så skickade jag iväg två kompletta kopplingar för bearbetning i en svarv någonstans på Nordjylland.

UPPDATERAT YamahaFS1.dk är en firma i Danmark som gör arbetet åt dig om du inte har någon bekant som kan hjälpa dig.

Arbetet ser mycket bra ut och passar fint utan att behöva ta bort material i transmissionskåpan eller justera längden på kopplingspinnen. Då det blir högre belastning på korgen så valde jag att shimsa ut kopplingsfjädrarna men en bricka på ca 1mm. Så belastningen minskas en aning. Slirar den så får man väl in och justera detta men det gjordes efter rekommendation av mannen som utförde jobbet.

Kolla noga så ser man var jag shimsat
Kolla noga så ser man var jag shimsat
Då skall bara fjädrarna skruvas in
Det är Yamaha originalfjädrar på nu. Får se om jag behöver justera det senare

Uppdatering: Kopplingen fungerar perfekt. Jag har kört den på mitt -84 projekt och det fungerar utmärkt.