MLM Scorpio och People's för Chappy

MLM Scorpio och People's för Chappy

Direkt från Motion Left Mopeds USA kommer det här läckra avgassystemet. Det är designat för en 80cc Chappy men sitter som en smäck på vår svenska modell.

*Uppdaterad med mått och bilder även för MLM People's Pipe. Ni hittar dem längst ner

IMG_5347

Standardavgassystemet på Chappyn är charmigt och karakteristiskt. En kromad snigel med Chappy tatuerat över hela magen. Tyvärr är det även en av de största begränsningarna på modellen.

Gianelli och Ninja

Min första sökning på alternativa system resulterade i träffar på Gianelli och Ninja. Det verkar dock som att systemen, åtminstone Gianelli, inte passar bolt-on på vår Svenska modell utan man måste justera/bygga om fotbryggan. Antagligen är den anpassad efter en Chappymodell utan fotbroms dvs en automatväxlad som är vanlig på andra marknader. Jag har inte testat varken sig Gianelli eller Ninja utan ovanstående är baserat på vad jag läst och hört från andra.

gianelli-ninja
Gianelli till vänster och Ninja till höger

MLM - Motion Left Mopeds

När jag sedan sökte vidare så landade jag på Treatland.tv och såg något jag verkligen gillade, avgassystemen från MLM!

MLM-chappy-pipe-907-2
People´s pipe
MLM-chappy-pipe-401026-2
Scorpion pipe

Båda piporna från MLM är handtillverkade i USA. Upphängningen är gjord i rejäl 4,5mm stål och själva konerna är 1,25mm tjocka och TIG-svetsade. Alltsammans är sedan pulverlackat svart och har ett MLM klistermärke i vitt fastsatt på ljuddämparen.

Personligen tycker jag att bägge piporna är snygga. People´s pipe är lite råare med sin raka form medans Scorpio mer påminner om en pipa till en scooter.

Valet föll till slut på Scorpio då jag tror att den formen skulle harmonisera bättre på mitt bygge.

Passar? Passar inte?

Jag tog kontakt med Benji på Treatland med frågan om han trodde att MLM piporna skulle passa vår modell med fotbroms. Att beställa en pipa för $185 plus frakt samt eventuell tull och moms, och som sedan visar sig att den inte passar var jag inte intresserad av.

Vi började diskutera och jag skickade över lite bilder på vår fotbrygga och Benjis misstanke var att dom förmodligen skulle passa bra då pipan är designad för deras LB80 som även den har fotbroms och liknande fotbrygga. Vi försökte sedan få tag på MLM gänget och se om dom kunde ge oss ett definitivt svar. Tyvärr hade som fullt upp, dom driver även Janus Motorcycles, så efter en vecka utan svar från dom så gjorde vi upp en plan B.

Benji och killarna på Treatland var precis lika intresserade om pipan passade bolt-on på våra modeller som jag själv.
IMG_5350
Här var det....
IMG_5351
...trångt.

Plan B innebar att jag fick pipan till ett rabatterat pris och att jag återkommer till dem angående passform etc. Som bonus skickade dom även med en fotbrygga som löper över avgasröret och skulle kunna vara en reservplan ifall det blir för tajt med originalet.

Skulle den mot förmodan inte passa alls och jag skulle stå med en oanvändbar pipa så skulle vi lösa det i efterhand på något sätt. Med det i ryggen var det bara att köra.

Leverans och uppackning

Treatland postade pipan på en onsdag och måndagen därefter var den framme. Jag har inga superpositiva erfarenheter av DHL i Sverige men DHL Express International fungerade ypperligt.

IMG_5287
Victoria's hemlighet är tydligen en fotbrygga och expansionskammare.
IMG_5291
MLM fotbrygga med sidostöd (reservplan) samt MLM Scorpio.
IMG_5316
Ordentlig upphängning, byggkvalitén är superb!
IMG_5310
Rejäl avgasmutter, i bakgrunden skymtar ni den medföljande fasta nyckeln.
IMG_5328
Ompackningsbar ljuddämpare. Slutstycket sitter med två rostfria skruvar.

Jag passade även på att mäta upp dämparen lite grovt när jag ändå hade den på bordet.

MLM-Scorpio-pipe-72dpi

Montering

Då var det äntligen dags. Bort med det gamla och in med det nya.

IMG_5357
Helt klockrent, bolt-on!
IMG_5365
Inga problem här t.o.m. mer utrymme nu eftersom man slipper avgasmuttern.
IMG_5362
Skruvade åt med handen och avslutar med den officiella medföljande nyckeln.

Aj då, kicken går emot...

Jag kommer förmodligen göra nya hål i slutstycket på ljuddämparen så jag kan vinkla in pipen en aning. Inget stort jobb och det räcker kanske med 3mm eller så. Men det tänker jag inte göra nu, det får bli mitt julpyssel.

IMG_5374
IMG_5375

Slutresultatet

Jag tycker det blev väldigt bra. Trodde att "hålet" som originaldämparen lämnade efter sig skulle bli mer påtagligt. Men jag tycker inte man tänker på det så mycket.

IMG_5384

Jag tog en runda och jösses vilken skillnad det blev gentemot "snigeln". Bra mycket bättre botten och den drar fint genom hela registret upp till svindlande 55km/h :)

Min övriga setup vid testtillfället är:

  • 14mm Mikuni + insug.
  • Orörd 50cc originalcylinder och topp.
  • 12 drev fram och 33 bak.

Planer på portad 50cc finns i framtiden.

PS: Jag har begränsat hela mitt stall till 50cc. Det är en kul utmaning som jag kan rekommendera varmt :)

BONUS - MLM People's pipe

Den andra pipan som MLM har för Chappy heter People's pipe. Lisa Almén skickade över lite bilder och mått på den. Som ni ser nedan kräver den här pipan lite mer anpassning än Scorpio. Dock inga stora saker eller något som riskerar att pipan går sönder.

Vi har skickat över den här infon till MLM så vi håller tummarna att en ny version av People's pipe kommer så småningom.
profile-01
Enkel och snygg.
mount-overview
mount-marked
Här går fästet emot kåpan. Så för att få pipan på plats behöver man ta bort några millimeter.
cutting-off
fitting
Inpassning...
swing
Man behöver även vinkla ut pipan en aning, annars går den emot svingen. Det räcker med två vanliga brickor så man får ut den ca 4mm.
MLM-Peoples-pipe-72dpi
Lite mått för att jämföra med Scorpio ovan.

På efterfrågan kommer här ett ljudklipp