/ fs1

Yamaha FS1 - Information

Bra att ha information om Yamaha FS1. Om inget står är det till K1/Drums modellen. Alltså den med trumbroms fram.

Genvägar: Chassi | Motor | Elektronik

Chassi

Framgaffel - oljemängd

Modell Oljemängd/rör Oljenivå¹ Packbox, en per ben
Drums t.o.m. 1979 137 cl 335 mm 25x36x10,5
Drums fr.o.m. 1980 160 cl - 26x37x10,5
DX t.o.m. 1979 134 cl 335 mm 26x37x10,5
DX 1980 - 1984 134 cl - 26x37x10,5
Yankee 151 cl 365 ± 4 mm 26x37x10,5

¹ Mätt från gaffelns överkant
SAE10W/30 motorolja/växelådsolja (enligt manualen) eller SAE10 gaffelolja

Lager

Modell Framhjulslager Bakhjulslager
Drums t.o.m. 1979 6300Z 6301Z
Drums fr.o.m. 1980 6300Z 6301Z
DX t.o.m. 1979 6301Z 6301Z
DX 1980 - 1984 6300Z 6301Z
Yankee 6300Z 6301Z

Packboxar

  • Mätardrivning K1: SO-7-14-4, ORing 2.4-13.81

Motor

Bussningar motor: 13 x 15 x 10 (Innerdiameter x Ytterdiameter x Bredd) totalt 2st.
Avgasmutter: M40 - 1,25mm stigning

Växelådsolja

SAE10W-30 SE engine oil (enligt gammal manual).
Oljemängd: 700 cl efter renovering. 600 - 650 cl vid oljebyte.

Tips på lämpliga växellådsoljor

  • Castrol MTX 10W-40 (Mineral)
  • Motul Transoil Expert 10W-40 (Delsyntet)
  • Eurol Oil Yamaha (Mineral)

Lager

  • 6303-C3, vevpartiet transmissionssidan
  • 6204-C3, vevpartiet svänghjulssidan
  • 6303, drevaxel
  • 6203-Z, kopplingskorgen

Packboxar

(**= Nås utifrån)

  • SW-25-35-10, dubbelläpp vevpartiet, primärhjulet
  • SD-20-35-7, vevpartiet svänghjulet **
  • SD-17-40-5, drevaxel fr.o.m. 1980 **
  • SD-25-40-5, drevaxel t.o.m. 1979 **
  • S-12-22-5, växelförare **
  • SDO-15-26-6, kickaxel **
  • S-5-15-5 alt. S-5-15-7, tryckpinne till koppling **

Bultar

Transmissionssidan: 6x M6x35, 1x M6x45, 3x M6x18, 2x M6x13
Blockhalvor: 2x M6x30, 1x M6x45, 3x M6x50, 2x M6x55, 3x M6x60, 1x M6x65

Utväxling

4-växlad

  • 1:an: 3.077
  • 2:an: 1.889
  • 3:an: 1.304
  • 4:an: 1.038

5-växlad

Tidig modell även kallad Yamaha FS50

  • 1:an: 3.417
  • 2:an: 2.059
  • 3:an: 1.476
  • 4:an: 1.167
  • 5:an: 1.000

2-växlad

2-växlad version fanns i Danmark från 1980

  • 1:an: 3.077
  • 2:an: 1.55 (uppskattning)

Elektronik

Standard så sitter det ingen voltregulator på FS1. Istället har batteriet den rollen. Kör du utan batteri så kommer lamporna att smälla.För att slippa det kan du köpa en voltregulator och klippa in på den gula sladden som kommer från motorn.

Lampor

  • Lampor (6V)
    • Framlyse: 15W/15W
    • Blinkers: 8W
    • Baklyse: 3W - bromljus 6W
    • Hastighetsmätare: 3W BA9S
    • Neutrallampa: 3W BA9S