Honda Dax ST50-M - 1979

Honda Dax ST50-M - 1979

Honda Dax ST50-M, 1979, ST50-631***
Nummermatch på ram och motor.
Importerad från Japan.

En väldigt udda modell av Honda Dax som lanserades i ett fåtal länder. Och tillverkades endast under perioden 1979-1981. En renovering där väldigt få delar är utbytta. Jag har bytt så få delar jag kunde. De delar jag behövde byta ut har ersatts med originaldelar från Honda. Samtliga skruvar och muttrar tvättades av noga och återanvändes. Aluminium delarna har jag glasblästrat och i vissa fall, som förgasaren, blästrat med soda.

Den pinnar på bra med sina fyra växlar och 4,1 hästkrafter.

Ni hittar mer modellspecifik information i min andra post Honda Dax ST50 - The American Dax

Ankomsten

En avgörande aspekt till att jag införskaffade det här projektet var att alla original delar var kvar. Helt oskruvad med original batteri, backspegel, däck, ja rubbet. Dock var den i ganska slitet skick.

Utgångsläget

Dekaler

De Japanska dekalerna behövde förnyas. Den lilla gula "Helmet Holder" fanns fortfarande att beställa i Japan. Likaså den lilla guldiga som är en guldfärgad aluminium dekal.

Dom andra fick jag mäta upp och rita om (vektorisera) själv i datorn. Ett mödosamt och tidskrävande jobb men det blev riktigt bra till slut.

Den stora ovala dekalen är till luftfilterkåpan och där står det:

• Bär hjälm. • Håll de enligt lag fastställda hastighetsbegränsningarna • Ljuddämparen blir varm. Ställ den så att folk inte kan röra vid den. • Följ föreskrifterna om besiktning och service noga. [Viktiga punkter vid besiktning och service] Bromsar, däck, olja, lampor, tuta, mätinstrument; detaljerad information finns i servicehandboken. Om du inte har någon, fråga efter en hos din återförsäljare. Honda Giken Kogyo KK (Honda Motor Company)

Framgaffel

En annan utmaning var de dåliga gaffelbenen. De var så skadade att de läckte olja vid packboxen. Ett problem med just den här modellen av Honda Dax är att den har unika gaffel ben och det finns inga eftermarknadsdelar. Den har en gaffel typ som Honda själva benämner som M-typ. Det är i grunden samma konstruktion som till Honda MT5. Det finns helt ok innerben till Honda MT5 för ca 500:- tyvärr är dom aningen för långa samt att dom har annan infästning vid gaffelkronan.

Som tur är har jag väldigt hjälpsamma mopedkompisar som hjälpte mig att korta av dem, svarva om infästningen samt göra nya gängor. Det blev så himla bra! Som nytt!

Blästring och grundning

Motorn

Motorblocket fick sig en glasblästring (dock ej på bild) och förgasaren gick i ultraljudstvätten och sedan en sodablästring, följt av nya o-ringar och packningar. Även toppen åkte på en glasblästring och mindre service.

En samling nya slitdelar samt helt ny fotbrygga

Fotbryggan är unik för modellen och jag lyckades med lite tur hitta en NOS i Japan.

Montering

Hjulen fick nya Bridgestone däck, samma modell som satt på från fabrik. Nya packboxar samt original bromsbackar. Skruv och muttrar får sig en runda i ultraljudstvätten med någon deciliter industriavfettning. Det blir precis så lagom bra som jag vill ha det. Även om det är en rejäl renovering vill jag ha kvar originalkänslan så gott det går.

Nästan klar

Nu väntar jag bara på att få tillbaka skärmar, pakethållare, luftfilterkåpan och avgasgallret från omkromning. Skärmarna och avgasgallret ni ser på bilden är en extra uppsättning jag hade på hyllan. De ser bättre ut på bild än vad de är i verkligheten.

Äntligen nykromat

Lite mer än ett år senare kom delarna jag skickade iväg till omkromning tillbaka. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Men det blev superbra!