Suzuki DR650RSE - 1996

Suzuki DR650RSE, 650cc, 1996, SP43B105***
Tysksåld, importerad 2004
Vart sugen på en prisvärd klassiker som tar sig fram bra på grus men som även fungerar fint på asfalt. Hade följande önskemål:
- Japansk
- Slitvarg
- Luftkyld
- Encylindrig
- Under 4500 mil
- 90-talskänsla, gärna ha detaljer i lila och turkos
- Prisbild ≈ 25.000:-
Ja, jag vet att det kan vara fjantigt att välja motorcykel baserat på färg och utseende, men jag är fjantig.
Kollade först runt på Yamaha XTZ 660 Ténéré och hittade en riktigt fin, men den hade gått lite långt och prislappen var 10.000:- mer än jag tänkt lägga.
Snöade sen in på klassiska slitvargen DR650 från Suzuki och då "pre-96" (som dom säger). Aningen mindre hk än Yamaha men fick intrycket att Suzuki skulle fylla boxen "slitvarg" bättre.
Efter lite letande hittade jag en Suzuki DR650RSEU bara 20 min hemifrån. Säljaren sa att han bytt ut lite saker men att man fick med originaldelar så man kunde återställa till original. Sagt och gjort. Så efter barnen skolavslutning (2025) hyrde jag ett släp och gav mig av.
En provkörning senare, lite sedvanligt affärssnack och efter diverse småpill gjorde vi affär och lastade upp den på släpet och jag hade äntligen införskaffat min klassiker med 3800 mil på mätaren.

Hittade genast lite småsaker att justera (läs återställa till original)




- "Flärpen" bak var sågad i en, enligt mig, ful vinkel.
- Blinkers utbytta till små LED
- Pakethållaren penselmålad i svart
- Bagagehållare måste väck (jag har ju inga sidoväskor)
- Hållare till bromsslang bak. 3D-printade i "skrikröd"
- Fel skruvar till sidokåporna
- Svarta triangeln-delen på sidokåporna dåligt penselmålade
- Skruvar till värmeskölden fel
- Fel backspeglar
- Framrutan uppsågad och någon 3D-printad insats monterad för experimenterande med luftflödet.
Började i sedvanlig ordning av beställa hem ägarhandboken och service manualerna för modellen. Sen en mindre beställning på skruv och lite annat.
På Ebay hittade jag en helt ny original framruta med tillhörande list samt begagnad pakethållare inkl. bakskärm med rätt dekaler. Vilket kostade ca 1000:- med frakt, vilket kap!
Ljuddämpare hittade jag hos Spinnin Wheel - mc skrot och kostade mig 800:- + frakt.
Efter en intensiv första semesterhelg
Första semesterhelgen var det service- monteringsdags. Det här var det tidsfönstret jag hade för stunden. Allt annat pill får bli i höst.
Service
- Byte av bromsvätska
- Byte av motorolja + filter
- Spänna balanskedjan
- Uppsmörjning
- Kontrollera åtdragningsmoment på vitala delar.
- Justera förgasare samt optimera körbarheten
Montering
- Bakskärm + pakethållare
- Skyddskåpa till bromsskiva fram
- Ny framruta
- Nya skruvar till kåpor och värmesköld samt framruta
- Ljuddämpare
- Original backspeglar
- Original handtagsskydd
- Lackering av triangel på sidokåporna i sidensvart









Så där ja! Nu börjar det likna något.
Optimera körbarheten
Den gick riktigt fint på höga varv men ryckigt på lägre. Läste på lite och tydligen är dom väldigt snålt ställda från fabrik. Tidigare ägare hade borrat några extra hål i luftburken samt ljuddämparen, men jag visste inte vad dom gjort mer. Dags att öppna upp och ta en titt i förgasaren.
Optimera körbarheten på Suzuki DR650RSE
Så där det var allt för denna gången, nu skall vi ut och äventyra. Kvarvarande saker som att optimera nålen, byta blinkers och annat smått får bli en syssla efter sommaren.