Honda MT5 - Japan VS Unrestricted Europe

Honda MT5 - Japan VS Unrestricted Europe

Jag fick en idé att bygga en MT50 med prestanda/motor som de var lanserade i Japan. Så jag började jaga delar baserat på reservdelsnummer. Det mesta har jag beställt från Japanska nätauktioner och från eBay.

Det har verkligen varit ett detektivarbete. Många delar i Japan som är äkta "genuine" är inte märkta som i övriga världen. T.ex. så är cylindern inte märkt. I Sverige och UK är dom tydligt uppmärkta med t.ex. HM166 etc. Likadant med avgaskröken, "unrestricted" i Europa är märkt med "HM 167 HONDA ED" och har således ett annorlunda reservdelsnummer än den Japanska även om det skulle kunna vara exakt samma format på dem.

Min "unrestricted" version

Det slutade med en mix av delar från MT50Z (Japan releasen) och MT50F (Unrestricted Europe).
Förgasare, platta, reedventil, topplock och cylinder kommer från Japan. Kolv och kolvringar fanns nya på eBay att beställa. Avgaskrök kommer från MT50F och är märkt HM 167 HONDA ED. Hittade en ny i södra Tyskland. De begagnade från Japan var alldeles för slitna för att vara värda att ta hem.

Här nedan kommer intressanta reservdelsnummer om man skall göra något som påminner om det som jag gav mig på.

Japan - MT50Z

Motornummer: ADO1E-1000032 ~
Ramnummer: ADO1-1000027 ~
Toppfart: ≅80km/h
Effekt: 6,3hk?

Reservdelsnummer
Kommer från officiell reservdelslista från Japan. Jag har även skannat in den och ni hittar den här Honda MT50Z PDF

  • Avgaskrök: 18300-167-000
  • Topplock: 12200-166-010 / 12200-166-020
  • Cylinder: 12110-167-000
  • Kolv: 13103-167-000 (B)
  • Kolvringar: 13011-166-003
  • Förgasare - Keihin 16mm: PF15B[A] / PF15C[A]
  • Huvudmunstycke: #112 / #105
  • Insugningsplatta: 17100-166-000
  • Reedventil: 14100-166-003
  • Framdrev: 23800-041-010 (13T)
  • Bakdrev: 41201-167-000 (42T)

Europa "Unrestricted" - MT50F / MF50F

Motornummer: ADO1E-???
Ramnummer: ADO1-???

Toppfart: ≅80km/h
Effekt: 6,3hk

Reservdelsnummer

  • Avgaskrök: 18300-167-640 (HM 167 HONDA ED)
  • Topplock: 12200-166-010 (166-F)
  • Cylinder: 12110-167-000
  • Kolv: 13103-167-000 (B)
  • Kolvringar: 13011-166-003
  • Förgasare - Keihin 16mm: ?? / ??
  • Huvudmunstycke: #105 / #98
  • Insugningsplatta: 17100-166-000
  • Reedventil: 14100-166-003
  • Framdrev: 23800-098-000 (15T)23800-041-010 (13T)
  • Bakdrev: 41201-167-000 (42T)

Bilder från bygget

Ett av paketen från Japan
Just det paketet innehöll; cylinder, insug, reedventil, kolv och förgasare (Förgasaren på bilden är en HM183, dvs 18mm och ej den som jag behövde)
Ny kolv och ringar
Tänkt på att N(ippon) eller R(iken) markeringen skall vara uppåt
Kolvarna skiljer sig en hel del från UK kolven
Rengjorda delar från Japan på väg att monteras
Passade på att ta hem en ostrypt original luftfilterbox samt en mätare som går till 90km/h...
...med växel indikator