Smidigt och prisvärt tändsystem - AX100 + FS1 = SANT

Smidigt och prisvärt tändsystem - AX100 + FS1 = SANT

Under en längre tid har jag kört med ett AX100 tändsystem på min FS1 och det har funkat otroligt bra. Har även kompletterat med en s.k. retarderingskrets för att få ett bättre register.

Det hela började för över två år sedan med att jag fick hjälp av SMP Racing att tillverka en adapterplatta så jag kunde montera ett AX100 tändsystem på min FS1. Förutom lite otur med brinnande primärspolar (läs mer om det här) så funkade det superbra. Tog även kontakt med Stefan Wirén för att testa hans retarderingskrets och jag blev verkligen förvånad över hur mycket det gjorde för körupplevelsen. Även på min, milt viktkompenserande åkmoppe.

Efter det började jag skissa på vad som behövde göras för att få ett tändsystem som skall passa FS1 direkt ur kartong. Som förutom rätt kontakter och kabellängder även skall ha skruvar, muttrar samt voltregulator inkopplad och redo att tas i bruk. Min förhoppning var att det även skulle gå att montera på Chappy och DT50MX. Men tyvärr så funkar inte adapterplattan på de modellerna, så fokus på FS1.

Målet är att inga specialingrepp eller anpassningar skall behöva göras. Alla komponenter skall passa på sin avsedda plats förutom då voltregulatorn som är en komponent som tillkommit. Men det bör inte vara några problem att hitta plats vid batteriet för denna.

Förutom att ni slipper brytarspetsar får ni mer kräm i lyset och dessutom en voltregulator så lamporna inte smäller.

Personligen passar AX100 systemet mig bättre än både HPI och MVT. Det är betydligt billigare samt har ett svänghjul som passar min åkstil bättre. Jag har testat systemet till runt 10.000 rpm och det har funkat som det skall. Min maskin varvar inte mer, men återkoppla gärna om ni testar det på en vassare maskin.

Förhoppningen var att detta skulle finnas tillgängligt för två år sedan, men sedan kom Covid-19 och satte käppar i hjulet. Men nu är det alltså äntligen dags.

Det finns säkert något som kan förbättras eller något jag missat. Konkreta förslag mottages tacksamt.

Fördelar

Här är några av de fördelarna jag ser med systemet.

  1. Svänghjulet väger 1065 gram och hjälper till att bibehålla vridmoment vid låga varv för lite mer praktisk körbarhet.
  2. Färre mekaniska komponenter som slits i.o.m. avsaknaden av brytare.
  3. Voltregulator på 6V, med möjlighet att byta till 12V, för att se till att lampor inte går sönder
  4. Bolt-on d.v.s. utformat för att monteras utan vidare modifikationer.
    OBS! Kabelhärvor modell nyare d.v.s 1980 och uppåt har en diod som kan ställa till det med gnistan. Läs mer under felsökning!
  5. Går att komplettera med Stefan Wiréns retarderingskrets.
💰
Är ni intresserade så kontakta mig!

E-postadress [email protected]
Facebook Messenger http://m.me/ollejacobsen

Vad ingår?

Första revisionen
  • Tändspole med integrerad cdi, kablar och infästning anpassade för FS1.
  • Tändplatta och svänghjul.
  • Anpassat kablage för FS1 kabelstam.
  • Voltregulator 6V med kabel för laddning av batteri.
  • Adapterplatta inkl. skruv.
  • Kabeladapter för montering i gamla kabelstammen utan kontaktstycke (köpes extra).

Komponenter

Komponenterna från det här AX100 systemet kommer från Lifan fabriken i Kina, och har således någon form av kvalitetskontroll. De system som jag anpassar och säljer kontrollmäter jag och än så länge har alla varit inom Suzukis referenssiffror.
Kuriosa: AX100 är från början en maskin av Suzuki som sedan kopierats.

Montering

För att komma åt ordentligt behöver vi kunna vinkla ner motorn. För att sedan ta bort de gamla komponenterna och ersätta med de nya.

Tändspole

Monteras lämpligen på samma plats inuti ramen där originalspolen satt. Tändkabeln leder ni tillbaka och lirkar ut nere vid motorn.
Den tunna svarta sladden från tändspolen leder ni tillbaka så den är tillgänglig via batteriluckan.

Tänk på att fästöglorna på tändspolen skall få ordentlig kontakt med ramen så den jordas. Vill man vara på den säkra sidan kan man dra en separat jordkabel själv.

Voltregulator

Originalsystemet på FS1 har ingen voltregulator. Tanken är att batteriet skall ta emot överskottet. Om man plockar bort batteriet eller om batteriet blir dåligt är risken väldigt stor att den börjar skjuta lampor. Jag har valt att leverera systemet med en voltregulator inkopplad och ni kan således själva välja om ni vill ha batteri eller ej.

Har ni en maskin varvar väldigt mycket finns det risk att ni bränner regulatorn. Testa i så fall att byta till en variant som ger 12V ut.

Regulatorn som följer med försöker hålla nere spänningen i systemet så den inte överskrider 6V. Den röda kabeln som löper ut är likriktad.
Honan kopplas mot säkringen och hanen kopplas in mot kabelstammen. Har ni inget batteri så klipper ni av den röda kabeln eller kopplar ihop den med sig själv och tejpar så den inte lossnar.

Inkoppling mot batteri

Kabeladapter för gamla kabelstammen

Den här adaptern behöver ni bara använda om ni har gamla kabelstammen. Vilket innebär separata kontakter på varje kabel från tändplattan istället för ett kontaktstycke. Koppla in den i kontakten från tändplattan och koppla vidare in på existerande kablar.

Adapter för gamla kabelstammen.

Adapterplatta

Här har vi själva adapterplattan, tillverkad av SMP Racing.

Montering

Det kan vara lite pilligt att montera adapterplattan eftersom kablaget måste ledas in igenom innan man skruvar fast den i blocket.

Skruva sedan fast plattan med de två längre insexskruvarna som följer med. Sätt den i läget som illustreras nedan. Var noga så ni inte klämmer/skadar kablarna.

Fäst sedan tändplattan i grundläget (se nedan) med de tre kortare insexskruvarna ovanpå adapterplattan.

Med det här läget bör ni hamna på 1,5-2,0 mm förtändning vilket moppen borde starta och gå på.

Den blå sladden kopplas in till neutralkontakten på motorblocket.

Sedan leder ni upp samlingen kablar med kontaktstycke samt voltregulator upp i ramen, och plockar ut vid batteriluckan. Koppla sedan in kontaktstycket mot matchade kontakt i kabelstammen och fäst voltregulatorn på lämpligt ställe inuti ramen.

Svart-vit kabel från tändspolen i ramen skall kopplas ihop med svart-vit från kabelstammen.

Har ni batteri kan ni ta laddning från röda sladden som kommer från voltregulatorn. Glöm inte säkringen från batteriets + pol.

Finjustering av tändtillfälle

På en tvåtaktare kan man säga att följande gäller.

Tidigare tändning = större mått till Ö.D. = Motorn går varmare, risk för spikningar ökar. Kan ge bättre knuff på lägre varv.
Senare tändning = mindre mått till Ö.D. = Motorn går svalare och brukar gå att varva högre. Effektminskning, speciellt på lägre varv.

Snabb genomgång av termen Ö.D = Övre dödpunkt & F.Ö.D
Övre dödpunkt är läget när kolven precis nått sitt översta läge, strax innan den vänder och går tillbaka ner mot vevhuset. Gnistan vill man skall komma strax innan kolven når sitt översta läge och man pratar då om före övre dödpunkt, F.Ö.D.

Som med alla fasta värden gäller det att hitta en bra kompromiss mellan lågt och högt varvtal. Original på FS1 är att den skall tända 1,8mm F.Ö.D så det kan man ha som referens.

Har ni en tändinställningslampa använder ni denna för att få en exakt inställning. Har man en moped som inte är så känslig (läs original eller lite trimmad) så kan det gå bra att experimentera sig fram utan lampa.

Hur ändrar man tändläget?

Man ändrar tändläget genom att lossa de tre insexskruvarna och vrider sedan tändplattan med- eller moturs.

Tidigare tändning = större mått till Ö.D.
Vrid plattan mot rotationsriktningen.

Senare tändning = mindre mått till Ö.D.
Vrid plattan med rotationsriktningen.

För att verkligen veta när gnistan kommer behöver man ha en tändinställningslampa. Guider för hur man använder en sådan finns det gott om på nätet. Tänk dock på att det inte finns något exakt facit på vilket värde just din maskin skall ha. Det som finns är vissa rimliga gränser man kan hålla sig inom.

Retarderingskrets

Rörligt tändtillfälle

Med hjälp av en extra krets kan man få tändpunkten att justeras med varvtalet. Tändpunkten kommer då att retarderas (senareläggas) efter varvtalet för att ge en mer optimal effekt. Det här brukar vara standard på moderna tändsystem och med hjälp av en krets gjord av den eminente Stefan Wirén kan även vi få tändpunkten på vårt AX100 system att röra på sig.

💰
Kontakta Stefan Wirén för att köpa retarderingskretsen

E-postadress [email protected]
Facebook Messenger http://m.me/stefan.wiren.1

Priset är några hundralappar...

Instruktionerna som följer med kretsen är till Suzuki TS50X men i stort sätt samma instruktioner gäller för oss med AX100 systemet på FS1. Tändinställningslampa rekommenderas verkligen så man kan verifiera funktion samt se vilket område man rör sig inom.

Monteringsexempel av retarderingskrets

Viktiga här är att alla pressningar blir bra. Svart kabel från kretsen jordas och den röda kopplas in på svart-vit kabel som går till tändspolen (sekundärspolen).

Förskjutning av tändplattan

Justera grundinställningen för tändplattan genom att förskjuta till nästa hålbild, se nedan.

I korta drag så justerar man tändplattan så gnistan kommer vid 3-2,8mm F.Ö.D. på tomgång. Retarderingskretsen kommer sedan att justera tändpunkten linjärt så vid 10.000 rpm så ligger vi på 1,2-1mm F.Ö.D.

OBS! Värdet vid tomgång är inte så viktigt. Det viktiga är att värdet blir korrekt vid motorns maximala varvtal. Generellt sett inte under 1 mm.

Jag har kört med den här kretsen på min medeltrimmade 50cc FS1 med mycket bra resultat. Min moped med hemma filad cylinder fick mycket trevligare karaktär.

Förutom att den hämtar upp sig snabbare efter växling så fick den bättre bottendrag och ett mycket jämnare register utan att tappa något på toppeffekten.

På snutten nedan ser ni hur det ser ut när kretsen får tändpunkten att vandra. På klippet nedan är motorn på väg ner i varv.

Retarderar från ca 2,8mm@2000 rpm -> 1,[email protected] rpm

Felsökning

Minimal inkoppling för gnista

Kabel (svart-röd på bilden) från primärspolen på tändplattan kopplas ihop med kabeln från sekundärspolen/tändspolen (svart-vit på bilden).
Kontrollera sedan jorden mellan tändplatta och infästning på sekundärspolen.

Notering: Tänk på att med nedanstående inkoppling så kan du inte bryta kretsen. D.v.s startar du motorn får du ha ett alternativt sätt att stänga av/döda den.

Minimal inkoppling för gnista

Saknar gnista när kabelhärvan är ikopplad?

Nyare kabelhärvor, 1980 och uppåt, har en diod på svart-vit kabel i kabelhärvan. Det visar sig att den här kan göra så att det inte blir någon gnista. Jag är osäker på varför den ställer till det i vårt fall. Men lösningen för dom som har stött på problemet är att koppla ur den helt, alternativt koppla in sig "efter" efter den.

Dioden sitter på svart-vit kabel. Och kan vara inbäddad i kabelhärvan. (Elschemat som visas är för exempel)