Komplett 3-lamellskoppling till FS1 och DT50

Komplett 3-lamellskoppling till FS1 och DT50

SMP Racing har tillverkat ett komplett konverteringskit för FS1 och DT50. Det kräver inga modifikationer och är således bara att inhandla och skruva på.

En vanliga åkomma på våra kära japanare är slirande koppling. Det går att komma riktigt långt med endast två Yamaha originallameller samt nya friska komponenter och en bra olja. Men det kan ändå vara så att man inte lyckas få kopplingen att hålla emot och steg två är då oftast att klämma in ytterligare en lamell.

Utmaningen med att klämma in en extra lamell har varit att man behöver bearbeta delar till kopplingen med svarv och eller fräs beroende på vilket recept man använder sig av. Jag har själv skickat iväg totalt tre korgar för bearbetning. Det som modifierats då är kopplingskorg samt tryckplatta. Kopplingskorgen är en riktigt dyrgrip och det har alltid känts lite surt att behöva modifiera just den originaldelen.

Killarna på SMP Racing har kommit runt just det problemet. Och som vanligt när det gäller SMP tillverkar de kvalitativa och prisvärda saker som är bolt-on.

Kopplingskit 3 lameller Fs1 Dt50mx

För bättre bett i kopplingen på din Fs1!

Köp på Mopedrenovering.se

Lösningen från SMP Racing

Här finns allt ni behöver för att konvertera till 3 lameller.

Kitet innehåller

  • 2 st. mellanskivor 0,7 mm
  • 3 st. Yamaha originallameller
  • Bearbetad tryckplatta
  • Kopplingsfjädrar samt skruv till dessa
  • Extra kula för tryckpinnen
  • Tunnare brickor att använda under kopplingscentrum
  • Instruktion

Det är mycket trevligt att se att man använder Yamahas originallameller vilka har visat sig ha betydligt bättre grepp än diverse kopior. Mellanskivorna i stål är tunnare än original och tryckplattan är bearbetad av SMP. Kopplingsfjädrarna i sin tur kommer från Norscand och skall ha samma styvhet som Yamahas standardfjädrar. Dessa bör fungera riktigt bra tillsammans med den extra lamellen och mitt tips är att börja med dessa, även om det kan vara lockande att slänga på styvare fjädrar.

De medföljande instruktionerna nämner att man kan behöva experimentera med antalet brickor mellan kopplingscentrum och kopplingskorgen. Det beror bl.a. på att man såg en skillnad mellan original kopplingscentrum samt om man köpt en nytillverkad från tredjepart.

Originalbrickan är 2mm vilken man bör testa med först. Fungerar inte det så kan man behöva testa med någon av de medföljande brickorna på 1,5mm respektive 1mm. Man kan även behöva en extra stålkula mellan tryckstängerna för att allt skall lira bra.


Revision 1 - Första utgåvan

Den här versionen sälj inte längre. Och det här stycket ligger endast med som historisk information.
Man får med 3 st brickor á 0,5 mm så man får lite spelrum.

Revision 1: På senare versioner har man justerat så att man inte använder sig av 0,5mm brickor längre. Istället använder man en bricka i rätt tjocklek.