Äntligen finns det ett komplett kit med 20mm förgasare till FS1 som går in bakom kåpan. Det passar helt utan modifikationer och är mycket prisvärt. Henrik Nyman och Markus Berggren är männen bakom. Passa på att införskaffa innan det tar slut!

Förgasaren som används är en modifierad Amal 420. Amal var en bolag baserat i England som var aktivt mellan 1927 och 1993. Bland annat så tillverkade de förgasare till motorcyklar och andra mindre motorer.

Idag tillverkar Spanska Arreche Amal 400-serien och det finns tre olika huvudmodeller 416, 418 och 420 som är på 16- 18- 20mm. Det är en förhållandevis liten och smidig förgasare vilket gör att den nästan går in bakom kåpan på vår kära FS1. Vi kollar närmare på 420-modellen (20mm) och listar vilka åtgärder som bör göras.

Notera att alla nödvändiga samt önskvärda modifieringar redan är gjorda i paketet som säljs. Det är mycket välgjort av grabbarna och hantverket är på topp.

Anpassningar av Amal 420

För att få in den bakom kåpan så behöver man kapa av bakre delen av förgasaren. Den del som får ryka är fästet för luftfiltret. En annan bra anpassning att göra är att borra, försänka och gänga om huvudmunstycket så man får ner ett litet 4,8x8mm i det stora. Se bilder på detta nedan.

Några viktiga skillnader gentemot Mikuni FS1 förgasare

  • Venturi ⌀20mm
  • Flödare
  • Saknar choke
  • Luft- tomgångskruv på högersidan
  • Anslutning mot insug ⌀23mm
Alla ingående delar i en förgasare från Amals 400-serie utan choke

Modifierad Amal 420 förgasare

Här ser vi bilder på de anpassningar Henrik och Markus har gjort.

Sammanfattning

  • Bakstycket är avtaget för att gå in bakom kåpan
  • Existerande huvudmunstycket är försänkt och gängat så man kan använda vanligt förekommande 4,8x8 mm huvudmunstycken
  • Pinne till flödaren som räcker upp över förgasargummi på kåpan
  • Insexskruv till klämfästet

Närmare titt på insuget- reedventilen

Kriteriet när man tog fram den här var inte bara att flödet skulle öka och anslutningen passa mot 400-förgasaren från Amal. Den skulle även gå att montera utan några ytterligare modifikationer av kåpan eller blocket.

Viktiga egenskaper

  • Anslutningsmått ⌀23mm
  • Innermått ⌀20mm
  • Två stora kolfiberblad från Polini
Packning och försänkt M6 insexskruv ingår

Arbetet

Inpassning av insug med orörd förgasare

Anpassning av förgasaren

Testning i fält

Första gången jag såg en snygg lösning med en stor förgasare bakom kåpan på FS1 så var det Larsas arbete. Han hade tagit en Amal 420 samt slipat upp en original reedventil för att få större flöde. Det är också hans erfarenheter och experimenterande som stora delar av det här projektet bygger på. Därför kändes det extra roligt att ha med honom i testpatrullen.

Här kommer två filmer där kittet är monterat på en av hans många maskiner. Och även om det egentligen inte säger så mycket om just det här kittet så tycker jag det är kul att se och höra in action.

Förgasare: Amal 420 - 20mm
Insug/reed: Ovanstående i stål av Henrik och Markus
Cylinder: 43mm (60cc) filad Athenakopia
Avgassystem: Simonini
Tändning: HPI 2-ten

Torrgasning
Och... ACTION!

Bänkning

Henrik och Markus bänkade även en maskin under utvecklingen för att se om dom var på rätt spår.

Ikväll har FS1an äntligen varit i bänken. Tyvärr inte med det slutgiltiga avgassystemet än. Men vi va tvungna och veta om vi är på rätt spår. Testat med 3 olika avgassystem, Jamarcol Fuego och två stycken avstämda pipor (tyvärr ej till denna portningen). Och det gav oss som mest nästan 20% 😍