Oh! Bobby
Yamaha Chappys lite större syskon Bobby ser dagens ljus 1976. I Europa heter modellen Bop medan i Japan benämns den som Bobby och i USA säljs den under namnet Champ men då endast i 80cc utförande. I Sverige säljs den inte alls men på flera marknader saluförs både 50 och 80cc varianterna. 1980 får modellen en större kosmetisk uppdatering vilket tyvärr blir sista utgåvan.
Bob har en hel del gemensamt med Chappy som lanserades tre år tidigare. Motorn har man tagit från det äldre syskonet men Bob kommer endast i varianterna, treväxlad halvautomat samt fyrväxlad manuell. I Europa är det som vanligt endast Schweiz som får den ostrypta varianten med manuell växellåda. Och i Frankrike är det trampor som gäller istället för kick.
Ramen är av pressad plåt och hjulen är uppdaterade till 10 tum från Chappyns aningen mindre 8-tum. Framskärm och framlyktan är av plast medan man sparat in på bakskärmen och tagit bort den helt. Under sadeln hittar man bränsletanken på 3,4 liter samt separat oljebehållare i sin tur rymmer 1,3 liter. Man har även klämt in batteri och en liten påse med verktyg.
På den schweiziska modellen ovan kan man se att topplocket samt cylindern har större flänsar. Den större cylindern har 1 mm högre avgasport vilket ger den aningen bättre prestanda. Samt en reedventil med fyra blad istället för två. (Samma uppgradering fanns för Chappyn). Förgasaren är en Mikuni på 14 mm vilket för övrigt sitter monterat på alla 50cc modeller oavsett marknad.
Hade vi fått en modell i Sverige skulle vi med största sannolikhet haft treväxlad halvautomat nedstrypt till 1 hk. Förgasare på 10 mm istället för 14 mm samt samma singelsadel som ovan.
Yamaha News
Jag har bläddrat igenom alla nummer av japanska samt engelska Yamaha News i jakt på Bobbyn och lagt upp allt jag hittat nedan.