Projekt Korado
Behövde en automatare till sommarstugan. Min första moped var en guldfärgad Puch Maxi som jag fick ärva av min morfar. Denna kördes sönder totalt men jag har så väldigt fina minnen av den maskinen. Motorn bara gick och gick trots att vi pillade på filade på allt.
Det här projektet skulle dock vara billigt och även om Puch Maxi är rätt billiga begagnat så kan man komma över en Korado ännu billigare. Det är i stort sett samma motor fast tillverkad på licens. Det är dock en del saker som skiljer men enligt mig bara till det bättre.
- Större kanaler i blocket.
- Brytarlös tändning från Ducati
- Bättre koppling (tre klossar istället för två, blå fjädrar)
- Cylinder större kanaler (Dock vinklad avgasport)
- 14mm Bing förgasare
Motorn är ju helt underbart lättmekad och det finns väldigt gott om reservdelar. I synnerhet om man vill viktkompensera lite.
Nu till det största problemet... Utseendet!
Standard Korado är så, enligt mig, fruktansvärt ful. Vi snackar dyng-ful. Men desto roligare att klura på. Målet va att den skulle bli lite mer ren och få lite mer krom.
Så vad gjordes egentligen under vintern 2015/2016.
- Lackade ramen i RAL 6027
https://www.ralcolorchart.com/ral-6027-light-green - Nya däck Kenda Semislick K657
- Puch Maxi styre
- Svart/vit sadel till Maxi. Fick bygga en platta så man kunde skriva fast sadelstolpen säkert.
- Techo Bos avgassystem
- Ny topp och 50cc cylinder från PSR.
- Motorbågar från Maxi som fick bockas till en aning.
- Kromade bakfjädringar som är 3 cm kortare än original.
Som det ser ut än så länge så är jag nöjd. Skall ta och lacka och kapa till skärmarna också sen skall det ut å testas.