Renovering av framgaffel på Yamaha Chappy

Renovering av framgaffel på Yamaha Chappy

Framgaffeln på min nyfunna Chappy var helt slut. Den orkade inte fjädra upp alls och packboxarna var slut. Dags för en renovering med andra ord.

En bra idé är vanligtvis att demontera allt först för att skaffa sig en tydlig bild vad som behöver göras. Så angrep jag inte problemet den här gången. Istället surfade jag ut på nätet och beställde hem det jag trodde behövde...

Sprängskiss

Bilden nedan är tagen från reservdelskatalogen till vår svenska Chappy. Jag har skannat in katalogen och ni kan ladda hem den från files.semestergas.se om ni vill studera den närmare.

partslist

Runda 1

Packboxar samt gaffelfjäder och o-ringar

Första rundan beställde jag nya packboxar samt o-ringar direkt från Yamaha. Fjädern hittade jag på Consolidated Motor Spares i Holland.
Efter en vecka så hade samtliga saker kommit hem och det var dags för demontering samt montering.

Demonteringen

Gaffelbenen är enkla att demontera. Vi kommer fokusera på det vänstra benet då det endast är det som innehåller en gaffelfjäder. Det är därför mängden olja skiljer sig åt.

Vänster 0,96 dl +- 4 cl.
Höger 1,2 dl +- 4 cl.
10W/30 motorolja.

För att dela på gaffeln så gängar man av hylsan (nr 11). Jag lindade en bit av en gammal cykelslang runt och drog sedan med en polygrip. Det gick fint och lämnade inga märken. Under hylsan sitter det en o-ring (nr 4) som tätar mellan det yttre gaffelbenet (nr 2) och hylsan (nr 11).

I hylsan (nr 11) sitter packboxen (nr 12) monterad och den kan vara lite knepig att få ut, men det går. När man väl trixat ut den så kan man pressa in den nya med hjälp av en stor hylsa och ett skruvstycke.

Efter att hylsan är borta så är det bara att lyfta upp benet. Det sitter en glidhylsa (nr 10) som enkelt följer med.

Storleken på packboxen (nr 12) är 36x25x10,5 och vill man ha Yamaha original så är reservdelsnumret 109-23145-01.
O-ringen (nr 4) har reservdelsnummer 207-23147-00.
Reservdelsnummer 290-23150-01 (nr 11) innehåller hylsan med monterad packbox. Men den finns inte i lager hos Yamaha längre.
Gaffelfjädern (nr 5) jag beställde har reservdelsnummer 1F2-23141-00 och även den är slut hos Yamaha.

Innehållet i mitt vänstra gaffelben

content-old-1
Jag förväntade mig att det skulle trilla ut en lång fjäder, en bricka samt en distans. Men istället kom det här ut. En kort klen fjäder och en låååång knäckt/kapad stång...

Kollar man mot sprängskissen nu så ser man, förutom att det är fel innehåll, även avsaknaden av distansen (nr 7) samt brickan (nr 6). Ej konstigt att gaffeln inte fungerade som den skulle med det innehållet.
Jag ville ändå provmontera min nya fjäder, men döm min förvåning när den inte går in i innerröret.

Innerrörets innerdiameter mäter 16mm medan fjädern mäter 18mm, suck!
leg-old-innerdiameter
Innerdiametern på innerröret är 16mm
spring-outerdiameter
Ytterdiametern på nya gaffelfjädern är 18mm

Runda 2

Jakt på ny framgaffel

Effektivaste botemedlet mot ovanstående borde vara att jaga tag på en begagnad komplett framgaffel i ok skick.
Först en snabb koll på Ebay. Där fanns gafflar i ok skick men samtliga dessa fanns i USA. Och med frakt över Atlanten + tull och moms så kan det bli lite väl kostsamt.
Istället slängde jag upp en annons i Facebookgruppen Yamaha Classics. FS1, Yankee, Chappy & DT

Någon timme senare har jag fått tag på en bra gaffel för ändamålet och efter någon dag anländer den med hjälp av DBSchenker.

framgaffel-objekt
Stort tack till Lisa Almén för den här.

Demontering av objektet

Samma procedur som ovan fast med bägge benen den här gången, samt en snabb kontroll att allt verkar stämma mot reservdelskatalogen. Och det gör det, äntligen.

Men när jag jämför min nya fjäder mot den gamla så är min fjäder 7,5cm längre. Efter en snabb testmontering så inser man kvickt att det är något lurt. Trycket i benet är på tok för högt och det krävs mycket kraft för att ens kunna montera ihop.

Gaffelfjädern (nr 5) i objektet är 36cm och tillsammans med distansen (nr 7) är dom 56cm långa.

distance-old-length
Distansen är 20cm lång...
distance-old-diameter
...och har en ytterdiameter på 17,4mm

Om jag får gissa så är en uppgift för distansen att hålla olja när gaffeln trycks ihop. Skulle jag kapa röret 7cm så skulle jag förlora en volym som motsvarar ca 1,4cl. Det borde ju inte vara någon fara. Men jag känner ändå att jag vill undersöka saken närmare.

Uppenbarligen finns det flera gafflar till Chappyn och det här måste vi reda ut.

Runda 3

Distansen (oil-lock)

Efter massa snokande i reservdelskataloger och konsulterande med Christer Nimrodsson så lyckas vi bringa klarhet i det hela. Det visar sig t.om. att Christer har en matchande distans till min gaffelfjäder liggandes på hyllan, helt ny i sin förpackning.

Följande kom vi fram till:

Objektet har en gaffelfjäder som är 36cm lång.
Reservdelsnummer: 367-23141-60
Och skall således paras ihop med en distans som är 20cm lång.
Reservdelsnummer: 367-23166-60

Min nya gaffelfjäder är 43,5cm lång.
Reservdelsnummer: 1F2-23141-00
Den skall i sin tur paras ihop med en distans som är 13cm lång.
Reservdelsnummer: 1F2-23166-00

new-spring
22184971_10214547708225430_545283104_n

Det lämnar mig med två val. Lyckas hitta en distans med reservdelsnummer 1F2-23166-00 alternativt såga av existerande.

Det får bli sågen!

Runda 4

Montering

När väl distansen var kapad så var det äntligen monteringsdags. Jag ville gärna använda mina gamla gaffelben då de var lackade och fräscha.

Men det visar sig att de yttre gaffelbenen inte heller stämmer till 100%

Längst ner i de yttre gaffelbenen finns det "styrstift" som fjädern skall över. I mina gamla ben så är dessa mer som klumpar |¯| medans de på objektet ser mer ut som strutar /\. Min nya gaffelfjäder går inte att trä på på den gamla klumparna.

Det får alltså bli en slipning och lackering av benen från objektet för att kunna slutföra det hela. Efter lackningen så var det bara att montera ihop allt. Och den här gången så gick det faktiskt alldeles utmärkt.

Gaffeln känns riktigt spänstig och fint. Jag är mer än nöjd.

Summering

Chappyn som modell såldes mellan 1973 och 1998 och finns i en massa olika skepnader.  Läs gärna min post Yamaha Chappy - Modellen i många varianter för mer info. I Sverige såldes den mellan 1977 och 1981. Och det ser ut som om modellen från 1977 har gaffeldelarna som börjar med reservdelsnummer 367-XXX medans de som såldes efter 1978, i Sverige, har de nyare delarna som börjar med 1F2-XXX.

Innehållet i min gaffel som jag hade som utgångspunkt tror jag är hemmaplockat. Då det innehållet inte matchar någon årsmodell. Sen är den fjädern på tok för klen för att fungera ens om den vore ny.

Senare modeller av Chappyn fick minst en ny framgaffel internationellt. Då plockades hylsorna bort och packboxen sitter integrerad i yttre gaffelbenet.