Vår svenska Chappy - 1V9
Yamaha Chappy modellen på 50cc som släpptes i Sverige heter 1V9, LB2M. Det är en treväxlad halvautomat utan koppling. Den har en centrifugalkoppling och saknar således manuell frikoppling. Liknande växelsystem sitter även på Yamaha's knattecross PW80.
Teknisk data för modell 1V9
Genvägar: Specifikationer | Motor | Chassi | Elektronik
Specifikationer
- Vikt 73kg
- Oljetank: 1.2 l
- Bensintank: 3.5 l
- Däck
- Dimension: 4.00-8-2 PR
- Däcktryck: Fram 1,2kg, bak 1,5kg
- Kedja: 420, 90 länkar
Motor
- Cylindervolym: 49cc
- Borr och slaglängd: 40.0mm x 39,7mm
- Kompression: 5,4:1
- Utväxling
- 1:an 39/12 (3.250)
- 2:an 29/16 (1.813)
- 3:an 24/20 (1.200)
- Drevning
- Fram: 13
- Bak: 34
- Motorolja SAE 30 (10w/30 SE rating enligt service manual)
- Totalt 7 dl eller 6,5 dl om du gör ett oljebyte.
Packboxar
(**= Nås utifrån)
- Vevparti
- Höger: 28x40x8
- Vänster: 20x35x7 ** (bakom svänghjul)
- Drevaxel: 20x38x5 ** (bakom framdrevet)
- Transmissionsaxel: 10,8x20x9 (monterad i transmissionskåpan)
- Växelaxel: 12x22x5 **
- Kickaxel: 15x26x6 **
Kullager
- Vevparti: 2st 6204
- Drevaxel: 6204
- Transmissionsaxel: 6203
Förgasare
- Mikuni VM10SC (10mm), märkt IV800
- Main jet: #70
- Air jet: 2.5
- Needle: 3G9-4
- Nålmunstycke: E-4
- Cutaway: 3.0
- Pilot jet: #15
- Starter jet: #25
- Luftskruven 1-1½ varv ut
- Float level: 22,0 +- 1mm
Tändning
- Mitsubishi 6V
- Ignition timing 1,8+- 0,15mm
- Brytarspetsar, normalt 0,35, min 0,3, max 0,4
- Minimum gnista 6mm/500 rpm
- Tändstift NGK B6HS
- Elektrådavstånd 0,5-0,6 mm
Chassi
Framgaffel - 10W/30 motorolja
- Vänster 0,96 dl +- 4 cl
- Höger 1,2 dl +- 4 cl
- Packboxar 2st, 36x25x10,5
Styrkrona
- Övre 22 kulor, 3/6 inch
- Nedre 19 kulor, 1/4 inch
Elektronik
- Lampor (6V)
- Framlyse: 15W/15W
- Blinkers: 10W
- Baklyse: 2W - bromljus 5W
- Hastighetsmätare: 3W
- Neutrallampa: 3W
- Oljelampa: 3W
- Säkring: