Vår svenska Chappy - 1V9
![Vår svenska Chappy - 1V9](/content/images/size/w2000/2017/08/chappy-1v9-press01-1.jpg)
Yamaha Chappy modellen på 50cc som släpptes i Sverige heter 1V9, LB2M. Det är en treväxlad halvautomat utan koppling. Den har en centrifugalkoppling och saknar således manuell frikoppling. Liknande växelsystem sitter även på Yamaha's knattecross PW80.
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Black-01-1.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Black-02.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Black-03.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Black-04.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Red-01-1.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Red-02-1.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Red-03-1.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Red-04-2.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Blue-01.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Blue-02.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Blue-03-1.jpg)
![](https://semestergas.se/content/images/2018/12/1V9-LB2M-Chappy--Blue-04.jpg)
Teknisk data för modell 1V9
Genvägar: Specifikationer | Motor | Chassi | Elektronik
Specifikationer
- Vikt 73kg
- Oljetank: 1.2 l
- Bensintank: 3.5 l
- Däck
- Dimension: 4.00-8-2 PR
- Däcktryck: Fram 1,2kg, bak 1,5kg
- Kedja: 420, 90 länkar
Motor
- Cylindervolym: 49cc
- Borr och slaglängd: 40.0mm x 39,7mm
- Kompression: 5,4:1
- Utväxling
- 1:an 39/12 (3.250)
- 2:an 29/16 (1.813)
- 3:an 24/20 (1.200)
- Drevning
- Fram: 13
- Bak: 34
- Motorolja SAE 30 (10w/30 SE rating enligt service manual)
- Totalt 7 dl eller 6,5 dl om du gör ett oljebyte.
Packboxar
(**= Nås utifrån)
- Vevparti
- Höger: 28x40x8
- Vänster: 20x35x7 ** (bakom svänghjul)
- Drevaxel: 20x38x5 ** (bakom framdrevet)
- Transmissionsaxel: 10,8x20x9 (monterad i transmissionskåpan)
- Växelaxel: 12x22x5 **
- Kickaxel: 15x26x6 **
Kullager
- Vevparti: 2st 6204
- Drevaxel: 6204
- Transmissionsaxel: 6203
Förgasare
- Mikuni VM10SC (10mm), märkt IV800
- Main jet: #70
- Air jet: 2.5
- Needle: 3G9-4
- Nålmunstycke: E-4
- Cutaway: 3.0
- Pilot jet: #15
- Starter jet: #25
- Luftskruven 1-1½ varv ut
- Float level: 22,0 +- 1mm
Tändning
- Mitsubishi 6V
- Ignition timing 1,8+- 0,15mm
- Brytarspetsar, normalt 0,35, min 0,3, max 0,4
- Minimum gnista 6mm/500 rpm
- Tändstift NGK B6HS
- Elektrådavstånd 0,5-0,6 mm
Chassi
Framgaffel - 10W/30 motorolja
- Vänster 0,96 dl +- 4 cl
- Höger 1,2 dl +- 4 cl
- Packboxar 2st, 36x25x10,5
Styrkrona
- Övre 22 kulor, 3/6 inch
- Nedre 19 kulor, 1/4 inch
Elektronik
- Lampor (6V)
- Framlyse: 15W/15W
- Blinkers: 10W
- Baklyse: 2W - bromljus 5W
- Hastighetsmätare: 3W
- Neutrallampa: 3W
- Oljelampa: 3W
- Säkring: