Yamaha Chappy - En studie av bensinkranen
Bensinkranen på Chappy skiljer sig en aning från dess syskon, DT50M/MX, FS1, och kusiner, Honda MB/MT, Suzuki K50, från samma tidsera då den är vakuumstyrd.
Vanligast under denna epoken är mekanisk med följande läge "ON", "OFF", "RES" (res = reserven). Kranen sitter då skruvad direkt i tanken och en slang löper ner till förgasaren.
Logiken för "RES" sitter i kranen och styrs med hjälp av ett stigrör. Ju länge röret är ju större andel bränsle tillfaller "RES"-läget.
På Chappyn har vi inget "OFF" utan istället "ON", "RES", "PRI".
ON: Med kranen i detta läge rinner bensinen om motorn går men slutar automatiskt att rinna om motorn stannar.
RES: Reservtank. Om bensinen tar slut när du kör, slå om till "RES". Kör sedan till närmaste bensinstation för att tanka.
PRI: Med kranen i detta läge rinner bensin även om inte motorn går. Om du kör helt slut på bensin använd detta läge"PRI" för att låta bensinen rinna ned till förgasaren. Efter att motorn startats slå sedan om kranen till "ON".
Ovanstående text är tagen direkt från instruktionsboken.
Fyra slangar istället för en
Från bensintanken har vi två slangar. En som ligger lite högre (bak) och som representerar "ON"-läget. Sen har vi ett uttag som sitter längre ned (fram) som representerar "RES"-läget.
Vi har sedan två slangar till. En mellan kran och förgasare samt en slang från insugningsplattan till kranen. Det är den sistnämnda slangen (den mellan plattan och kranen) som fungerar som "givare". När motorn är igång kommer suget från den här slangen "aktivera" kranen så att bensin rinner ned till förgasaren. Om motorn inte går, samt att man sätter kranen i lägena "ON" eller "RES", bör det således inte komma något bränsle i den utgående slangen.
När man sätter kranen i "PRI" så kopplas vakuumstyrningen bort och det är fullt spjäll från kran till förgasare. Dvs bränsle rinner trots att motorn inte går.