Yamaha Mini Enduro - Första vågen
1968 lanserar Yamaha en enduromaskin på 250cc. Nämligen DT1 och tar världen med storm. Åren efter släpps en rad olika modeller på samma tema. RT-1 360cc, AT-1 125cc, HT-1 90cc samt Mini-modellerna FT och JT på 50cc respektive 60cc.
DT1
Startskottet för Yamahas stora off-road satsning. Stanna upp en stund och begrunda denna skönhet innan vi går vidare med de mindre maskinerna.
Lanseringen av Mini-Enduro
Hösten 1970 presenterar Yamaha sin nya satsning Mini-Enduro vilken även benämns som Mini-Trail eller Yamaha Mini.
I september 1970 kan man läsa om de nya modellerna i Japanska Yamaha News och månaden efter visas de även upp i den engelskspråkiga utgåvan.
Här är man saklig och presenterar maskinerna med specifikationer och valbara konfigurationer.
17th Tokyo Motor Show
I december på Tokyo Motor Show 1970 kan man se några av Snövits beskyddare sitta upp på dessa ståtliga maskiner.
Tiden efter lanseringen jobbar Yamaha med att arbeta in sitt nya Mini-Enduro varumärke. Man fokuserar på att framhäva maskinernas duglighet trots det lilla formatet. Allt som oftast är det vuxna män med gedigen motorcykelerfarenhet som visas tillsammans med småttingarna. Och man kan läsa flera artiklar i Yamaha News om hur bra maskinerna presterar.
... never failed to prove itself well worthy of whatever type of terrain. It is nothing other than the smallest brother of the world-renoved Yamaha trail series!
All the participating machines, regardless of engine displacement, had to compete with each other in the equal conditions.
Seemingly disadvantages as it had been, a Yamaha Mini, the smallest of all, eventually won the rally, thus proving its performance wonderfully steadfast and tough.
Ni hittar ovanstående texter i sin helhet och fler, längre ner på sidan under Urklipp från...
Modellerna FT och JT
Första modellerna i Mini-Enduro programmet är FT och JT.
FT är på 50cc (49cc) och JT på 60cc (58cc). De bygger på samma motor dvs den motorn som sedermera kommer att sitta i vår välkända FS1 men även i maskiner som F5B och YB50 med flera. Motorn är slidmatad, d.v.s. med rotationsdisk istället för reedventil. Är på 4-växlar och har en 16mm förgasare från Tekei.
För att JT modellen skall komma upp i 58cc har man gått upp till 42mm borrning av cylindern gentemot 40mm på FT. Man har även ökat slaglängden från 39,7mm till 42mm. Samma vevstake används i bägge maskinerna men skinkorna är annorlunda på JT.
Det verkar finnas en uppsjö av olika modeller och som vanligt skiljer sig utrustning åt mellan olika marknader. Men det man kan säga är att FT50 och JT60 var modeller som endast såldes på inhemska marknaden, d.v.s. Japan. I USA såldes endast JT modellen där den fanns i olika varianter dock aldrig med blinkers och låg skärm.
Både FT och JT kan ha slutbokstaven J i modellnamnet. Det betyder att den skall vara redo att framföras i trafik och har då låg framskärm, blinkers, tuta, hastighetsmätare samt fram- baklyse.
FT modellen på 50cc (49cc)
FT1 såldes på flera marknader dock aldrig i USA enligt mina källor. Jag har endast sett FT1J på bild. Skulle jag gissa så fanns aldrig den här modellen med hög skärm och utan lyse.
FT50 variant som bara såldes i Japan.
JT modellen på 60cc (58cc)
JT1 säljer bra i USA. Där har modellen hög framskärm och saknar bl.a. hastighetsmätare och belysning.
I grannlandet Kanada kunde man få JT1 komplett med belysning, tuta och hastighetsmätare.
Året efter lanseras JT2 som fått mindre uppgraderingar. Bland annat har den fått fram- baklyse men saknar blinkers och har fortfarande hög framskärm.
JT60 var en modell som bara fanns på hemmamarknaden i Japan.
Specifikationer för FT och JT
Modell | FT50 / FT1 | JT60 / JT1 |
---|---|---|
Prestanda & Motor | ||
Toppfart | 70 km/h | 75 km/h |
Typ | 2-takt med rotationsdisk s.k. Rotary Valve | ‹– |
Cylindervolym | 49cc | 58 cc |
Cylinderdiamter och slaglängd | 40 x 39,7 mm | 42 x 42 mm |
Max. effekt | 4 hk @ 7,500rpm | 4,5 hk @ 7,500rpm |
Max. vridmonent | 0,45 kg @ 5,000rpm | 0,5 kg @ 5,500rpm |
Smörjsystem | Autolube | ‹– |
Växellåda | Fyra växlar framåt | ‹– |
Förgasare | Tekei 16mm | ‹– |
Dimensioner | ||
Total längd | 1585mm | ‹– |
Total bredd | 700mm | ‹– |
Total höjd | 930mm | ‹– |
Hjulbas | 1050mm | ‹– |
Minsta markfrigång | 160mm | ‹– |
Mark till sadel | 640mm | ‹– |
Övrigt | ||
Vikt (netto) | 59 kg | 60 kg |
Bränsletankens rymd | 4,3 l | ‹– |
Oljetankens rymd | 1,0 l | ‹– |
Däck, fram | 2,50-15-4 PR | ‹– |
Däck, bak | 2,50-15-4 PR | ‹– |
Reklamfilm
The Yamaha Mini Enduros for 1970 - It's a better machine
Urklipp från engelskspråkiga Yamaha News
Urklipp från japanska Yamaha News
Efterföljaren, GT-serien
I slutet av 1972 annonseras nya GT-modellen ut. Där Yamaha låter meddela att nästa år kommer GT50, GT80 och GT-MX ersätta nuvarande mini-modeller. Motorn på de här maskinerna är inte längre den variant som vi förknippar med FS1. Nu ser vi istället första versionen av motorn som sedermera kommer att sitta i DT50MX.