Billig brytarlös tändning till Suzuki RV50/K50

Billig brytarlös tändning till Suzuki RV50/K50

Jag letade land och rike runt efter passande brytarspetsar till min Suzuki RV50. Och efter att ha testat fem stycken olika gav jag upp. Nu ville jag inte lägga mer pengar på det problemet så jag började kolla efter andra ekonomiska alternativ.

Efter lite efterforskning i Facebook gruppen Suzuki K50 så verkade det som om tändningen till den Kinesiska kopian av Suzuki AX-100 motorn skulle passa.
Jag måste medge att det skar i hjärtat av att behöva slänga ut mitt Kokusan som satt monterat. Men efter att ha varit i kontakt med folk både i Schweiz och Tyskland som inte heller visste reservdelsnumret för min udda variant så fick min rationella sida ta över. Att testa Kinavarianten var helt enkelt den mest ekonomiska lösningen för tillfället.

Tidigare tändsystem

Det här systemet satt monterat på min Suzuki RV50 1977 som kommer från Schweiz. Tydligen hade vissa av de schweiziska detta system. Men enligt min reservdelskatalog skall det sitta ett liknade, med tre spolar, fast från tillverkaren Nippon Denso. Så jag lyckas dessvärre inte hitta något reservdelsnummer.

Fakta

Tillverkare: Kokusan
Svänghjul, typ: FA6305 NO. 6H
Svänghjul, vikt: 883 gram
Stator, märkning: M21428

old-flywheel
old-stator
Reservdelsnummer Status
32240-43012 Öppnar inte
För Kokusan - Måste justera hålet en aning för att det skall passa.
32240-12020 Öppnar inte
För Kokusan - Måste justera hålet en aning för att det skall passa.
32240-28010 Öppnar inte, tar emot svänghjul.
Osäker om modifikation gör att det fungerar.
För Nippon Denso - Måste justera hålet en aning för att det skall passa.
32240-03120 -
För helt annan modell av stator. Passar inte.
Diverse andra 3:dje parts -
Testade till Suzuki M12 m.fl. ingen passade.

Kinesiska AX-100 tändsystemet

Det här tändsystemet är till för den Kinesiska kopian av Suzukis AX-100 motor. Delarna finns att hitta lite varstans men jag köpte mitt från Bikenet.se. Det är ett brytarlöst system med bra kräm på ljusspolen. CDI-enheten är integrerad i tändspolen så för att få det att lira behöver man beställa följande:

När den här artikeln skrivs kostar ovanstående paket 630:- plus frakt

Översikt

Vikten på nya svänghjulet är 1065 gram vilket ger en ökning på 182 gram mot mitt tidigare Kokusan.

complete-ax100
Här har vi en översikt av alla delarna.

Kablaget

Kablaget på AX-100 statorn från Bikenet saknar tyvärr kabel till neutralgivaren, vilken i mitt fall var blå. Jag tog min gamla kabel och drog in i den existerande strumpan.

  • Gul/Vit = Lyse
  • Röd/Vit = Batteri
  • Svart/Vit = Jord
  • Svart/Röd = Tändspole
ax100-cables
ax100-stator-ground

Svart/Vit kabel, d.v.s. jord sitter direkt på tändplattan.
Det är i regel inte nödvändig att koppla in den men jag lever efter devisen att man kan aldrig få för bra jord :)

Röd/Vit-kabel struntade jag i eftersom jag pluggade in mig på existerande och där är likriktaren kopplad mot strömmen som kommer från gul.

Montering

Svänghjulet passar utan modifikation. Tändplattan passar men man behöver utöka bredden på hålen för att kunna justera tändningen korrekt.
Med plattan vriden maximalt åt höger så fick jag med stroboskop ca 1,3mm F.Ö.D (Före Övre Dödpunk). Manualen för RV50 säger 1,5mm.

ax100-stator-unmodified-mount
ax100-stator-unmodified-stob

Justering

För att få tidigare tändning än 1,3mm så behöver vi alltså kunna vrida tändplattan ännu mer mot rotationsriktningen, d.v.s. medurs eftersom svänghjulet roterar moturs.
Det går att fila upp spåren för hand men jag tog min Dremel och tog upp dem. På så vis kunde jag sedan justera tändningen ända upp emot 2,0mm. Vilket ger lite mer spelrum.

ax100-stator-modified
Baksidan av tändplattan, inga konstigheter här. Med stadig hand så blir resultatet bra.
ax100-stator-modified-mount
Med den här inställningen landade jag på 1,6mm vilket funkade utmärkt. Och som ni ser har jag gott om spelrum för att justera ytterligare vid behov.

Slutsats

För min del fungerar det här riktigt bra än så länge. Tycker den har ett bra gassvar och man märker inte den extra vikten av svänghjulet.
Jag antar att tändningen inte är retarderande, men jag har faktiskt inte kollat det. För 700:- med frakt är jag riktigt nöjd och det är bra kräm i lyset också. Det som återstår och se är väl driftsäkerheten, men det är något som vi lär märka allt som tiden går.

Uppdateringar

Går orent eller bränd primärspole

Mitt system på bilden har funkar bra men det verkar som om en del råkat ut för att primärspolen (svarta spolen på tändplattan) har smält/bränt. Eller att mopeden börjat sota tändstift och gå orent. Ett tips som jag fick av Stefan Wirén är att ersätta den här spolen med original AX-100 primärspole från Suzuki. Den finns fortfarande att beställa från närmaste återförsäljare. Uppge reservdelsnummer 3214035410 priset bör vara runt 400:-

Uppdatering Jag gjorde samma ingrepp på en annan maskin och där fick jag problem med bränd spole. Läs mer om det i artikeln Bränd primärspole med "AX100" tändsystemet?

Tips, nya kontakter

På nästan alla Japanska MC sitter det 3,9mm så kallade bullet terminals och det är väl investerade pengar att skaffa en uppsättning kontakter samt lämpligt pressverktyg. Då blir slutresultatet mycket finare. Jag köpte mitt set från Wish för några hundringar och det har tjänat mig väl.

crimp-set
Inga mer isolerade kontakter som den röda på bilden.
crimp-female
Snyggt och prydligt och passar som handen i handsken i existerande kontakter.