Jag har tidigare skrivit en post om kopian av Suzuki AX100 tändsystemet som jag kör på min Suzuki RV50. Det är ett mycket billigt brytarlöst system som fungerat riktigt bra på den maskinen. Tänkte att jag skulle montera samma system på min Yamaha FS1 som ett kul experiment. Man behöver en adapterplatta för att få på det på en Yamaha, men mer om detta i en kommande artikel.

Första provkörningen, en kort runda på ca 1 km gick galant och extra krämen i lyset var uppskattat. När jag kom hem igen så gjorde jag en snabb okulärbesiktning och såg att höljet på primär- matarspolen börjat smälta. Min maskin varvar mer än en standardmaskin men inget extremt ca 10.000 rpm vid detta test. Jag vet att andra haft det här problemet på sina s.k. AX100 system och nu var det min tur att sälla mig till den skalan.

Det första jag gjorde var att slå återförsäljaren en signal och två dagar senare hade jag fått ett nytt komplett tändsystemsystem samt ett skohorn att hämta ut hos mitt postombud. Ytterligare några dagar senare fick jag tid över för att byta och tog genast en ny sväng. Även nu en kort runda och tyvärr även samma symptom med bränd spole.

Undersökte lite hur andra gått tillväga för att lösa problematiken och den lösningen som verkar funkat bäst är att byta ut till en originalspole från Suzuki. Spolen till Suzuki AX100 finns fortfarande hos Suzuki och har artikelnummer 32140-35410-000. Spolen satt på ett flertal andra maskiner bl.a. vår svensksålda Suzuki TS50X.

Argumentet har varit "kina-kvalitet" och visst det ligger väl något i det. Men det är ingen förklaring på varför den blir så varm.

Efter lite bollande av idéer med kunniga och trevliga personer i Facebook-gruppen Suzuki K50 så hade jag fått lite mer att undersöka.

Började fundera på spolens resistans.

Eftersom jag gillar data så hade jag mätt upp alla spolarna innan jag tog dem i bruk. Samtliga tre jag bränt under kort tid hade alla en resistans på ca 360 Ω. Efter snack med Anders på Bikenet så fick jag reda på att vissa tändplattor hade spolar med en resistans på ≈ 160 Ω. Intressant, mycket intressant...

Kollar man i servicemanual för siffror på originalspolen från Suzuki (den som folk bytt till med gott resultat) så skall den ha en resistans på mellan 120 - 190 Ω. Aha, äntligen något konkret!

Om det finns AX100 tändplattor med spole på ≈ 160 Ω så måste det mycket bättre motsvara Suzuki originallösningen.  Tyvärr hade jag inte min Suzuki RV50 tillgänglig så jag kunde inte få referensvärden från den tändplattan. Men efter ytterligare samtal med Anders på Bikenet så lyckades han leta fram en tändplatta med rätta spolen som han så snällt skickade ner till mig. Vi snackar alltså fortfarande om den kinesiska kopian av AX100 plattan.

Plattan till vänster är den nya med ≈ 160 Ω spolen. Den till höger har en smält (men fortfarande fungerande) ≈ 360 Ω spole.

Som ni ser så är den nya plattan (till vänster på bilden) märkt med JEA och den gamla märkt ND. Samtliga mina tre plattor med brända spolar har varit märkta ND. Jag pratade med Bikenet om detta men enligt honom så kan man inte dra en slutsats att samtliga ND plattor kommer med ≈ 360 Ω spolen.  Så man får helt enkelt mäta upp spolen själv. Alternativt kan man eventuellt använda sig av nedanstående fysiska skillnader för att avgöra vilken spole man har. Bikenet tar detta vidare med fabriken så vi hoppas att nya stabila versioner kommer in så småningom.

Skillnader på spolarna

Innan montering av nya spolen så skall vi jämföra den med den som bränns. Nedan ser vi den fysiska skillnaden på spolarna.

Slutresultat

Efter montering och en testrunda på några kilometer med den nya ≈ 160 Ω spolen så har värmeproblemen helt försvunnit. Inga tendenser alls till att det skulle bli överhettad. Vilket kändes väldigt skönt.

Har ni problem med bränd spole så jämför med måtten ovan, då det kan vara otillförlitligt att mäta upp resistansen på en skadad spole, och ta det därifrån. Att sätta dit en likadan som ligger utanför acceptansen på 120 - 190 Ω kommer sannolikt ge samma problem igen.