FT → GT → MR → DT = DT50MX : 50cc offroad evolutionen

FT → GT → MR → DT = DT50MX : 50cc offroad evolutionen

Redan 1968 släpps den första DT-modellen, nämligen den ikoniska DT-1 på 250cc. Men det skall dröja ända tills 1981 innan en version på 50cc kommer ut på marknaden. Innan dess släpper Yamaha många läckra 50cc modeller i offroad segmentet. Tyvärr var det ingen som lanserades på vår svenska marknad.

Själv tycker jag det är intressant att studera modellerna över tid eftersom man så tydligt kan se hur nya varianter växer fram och hur komponenter förfinas och flyttas över. Men innan vi dyker ner i Yamahas tidslinje skall ni först få en glimt in i min egen...

Jag är 13 år och grannen får besök av en äldre kompis som precis fått en splitter ny svart-röd DT50MX av sina föräldrar. Den skulle tydligen köras in 100 mil så ingen fick provköra. Men efter någon timme eller så, kanske var det dagar senare, fick jag provsitta. Man hade testat en del mopeder med limpa innan, så som Puch Dakota, Puch Dakota 3000, Suzuki K50 och Yamaha FS1.

Men herregud, komforten på DT:en var ju helt obeskrivlig. Den var skrämmande hög med otroligt bekväm limpa och overkligt mjuk fjädring. Den var helt enkelt något helt nytt för mig. En helt ny upplevelse.

Avgång 1970, beräknad ankomst 1992

Då börjar strax vår resa. Vi kommer hålla oss till 50cc offroad/enduro, ta korta pauser och inte tillåta några sidospår. Trots att det finns mängder med underbara syskonmodeller på vägen skall vi försöka hålla fokus. För att till sist nå slutmålet; Yamaha DT50MX anno 1992.

1970

Yamahas första offroad på 50cc släpps. 15" hjul både fram och bak. Slidmatad med rotationsdisk.

1970 - FT1

Något år senare lanseras supertuffa GT50 och urläckra MR50.

GT50 är en liten pjäs med 14" hjul bak och 15" hjul fram. Det är i stort sett samma ram som FT1 dock är motorn utbytt till en med reedventil som matas via cylindern.
MR50 är aningen större, dock inte fullt så stor som MX skall bli.

Det här är första 50cc iterationen av det som sedermera skall bli DT50MX motorn.

1972 - GT50
1972 - MR50

Åren går och Yamaha släpper lite nya versioner men egentligen händer inte så mycket.

1975 - MR50
1977 - GT50

1978 - Första 50cc modellen av DT

GT och MR finns kvar i modellprogrammet och får mindre uppdateringar.

1979

Nu händer det grejer. Yamaha introducerar en så kallad mono sving på GT- och MR modellerna. D.v.s. istället för två stötdämpare bak har man placerat en centrerad. De bägge modellerna får också en uppdaterad motor och nu ser den verkligen ut som den som kommer sitta på MX-modellen.

MR50 får en större kosmetisk uppgradering och börjar ironiskt nog se mer ut som framtidens DT50MX än syskonet DT50M.

DT50M får tyvärr inte någon häftig uppgradering men däremot ett nytt, och kanske ännu sämre avgassystem än vad den hade tidigare.

1980

DT50M fortsätter som vanligt. Lite ny grafik men annars inget nytt.

MR och GT däremot fortsätter att få nya komponenter. Nu har man bytt ut svingen från förra året och vi kan nu se att det faktiskt är samma sving som kommer prydas på MX. Vilket resulterar i att MR ser ytterligare mer ut av vad som komma skall bli MX.

1980 - GT50

1981 - MR = MX = Sant

Nu har MR fullföljt förvandlingen, dör redan samma år och tas ur från sortimentet. Ur askan stiger MX, länge leve DT50MX!

Och här till slut står en av våra ljuvliga svenska femtonårsdrömmar. Modellen med extra mjuk sadel och ett omisskänneligt kickljud.