Identifiera din svensksålda Yamaha FS1
Mattias Hansson och jag bestämde oss för att slå våra skånska huvuden ihop och sammanställa en lista så man skall kunna åldersbestämma sin svensksålda Yamaha FS1.
Det finns listor på nätet, jag har lagt upp några i filarkivet. Dom stämmer helt ok för årsmodellerna innan 1980 men från 1980-1992 stämmer dom sällan. I alla fall inte på våra svenska modeller.
Så gott som all information och material från 1980 och senare kommer från Mattias Hanssons arkiv och kontaktnät. Information t.o.m. 1979 har medlemmar från Facebookgruppen "Yamaha Classics. FS1, Yankee, Chappy & DT" hjälpt till med. Jag har försökt sammanställa denna gemensamma kunskap nedan.
Att ringa till Yamaha Center är en väg att gå men tyvärr verkar det som om dom slår i samma felaktiga listor som den ovan.
Nummerserier från 80-talet användes minst under två år. Och det är oklart var brytpunkterna går, om det ens fanns några. I vissa fall kan man lista ut exakt årtal genom färgsättningen. T.ex. som i fallet med 1982-års blå-gula modell.
Ramnummer och motornummer skall vara samma s.k. matching numbers.
Se detta som ett levande dokument som vi kommer uppdatera allt eftersom tiden finns.
Felaktigheter eller kompletterade info
Saknar ni någon information eller hittar felaktig data så får ni gärna meddela det så vi kan komplettera eller justera. Men vi är hårda och kräver bra underlag och godtar endast officiellt bildmaterial.
Sök baserat på ram- motornummer
1975 • 1976 • 1977 • 1978-79 • 1980-81 • 1982-83 • 1984-85 • 1986-87 • 1988 • 1989-92
1970-talet
Gemensamma kännetecken
- Sadel med färgat bakstycke i plåt.
- Luftfilter - Runt i silver med kromade täcklock på sidorna.
- Topplock, modell mindre - Märkt 257 på undersidan.
- Cylinder - 2-kanaler märkt TUM178 högra sidan och 378 på vänstra.
1975
Kännetecken
- Hög tank.
- Små sidokåpor i plåt.
- Syre med pinne.
- Baklyse av "Hella"-modell.
- Chokereglage på vänster kopplingshandtag vid styret.
- Kromad hastighetsmätare med röd nål.
- Broms- hastighetsmätarwire på högra sidan av framhjulet.
- Bakre stötdämpare inkapslade d.v.s. fjädern ej synlig.
- Bulliga runda blinkers.
- Polerade hjulnav och bromssköldar.
- Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
Balboa Blue | Orange- vit- svart | Vit | Orange- vit- svart | |
Baja Brown | Orange- vit- svart | Vit | Orange- vit- svart |
1976
Första versionen av DX även kallad Disco med skivbroms och polerad framgaffel från syskonmodeller.
Chokereglaget har nu flyttat ner till förgasaren. Baklyset har fått ny modell med fristående konsol/hållare.
Bränsletanken har fått en nygammal form. Den påminner nu mer om original formen som lanserades '69 i Japan.
DX har enligt bilderna motorbågar som standard. Men vad återförsäljarna sedan valde att montera på respektive modell skiljer sig åt.
Den gula Kenny Roberts inspirerade modellen såldes troligtvis endast som DX medans man kunde välja fritt mellan DX och Drums med den blå.
Kännetecken
- Smal tank, lägre än föregående år.
- Små sidokåpor i plåt.
- Kromad hastighetsmätare med röd nål.
- Broms- hastighetsmätarwire på högra sidan av framhjulet.
- Kromade bakre stötdämpare med naken fjäder.
- Baklyse av modell Bigger (samma som satt på bl.a. Puch)
- Bulliga runda blinkers.
- Polerade hjulnav och bromssköldar.
- Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.
Placering av bränslekran
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
Competition Yellow | Svart- vit | Svart | Svart- vit | |
Brigade Blue | Svart- vit | Vit | Svart- vit |
Ovanstående bild är tagen ur en svensk försäljningsbroschyr. Den uppmärksamme kan se att det är fel styrlås. Den faktiska modellen som såldes i Sverige hade ett Neiman lås som går in i ramen. En annan detalj man kan se är att gummit till luftfilterboxen är en smalare/tunnare variant än vad som faktiskt satt monterat vid försäljning. Angående pakethållaren så verkar det vara lite si och så. Enligt utsagor så verkar en del drums sålts utan medan DX såldes med.
1977
DX/Disco och Drums.
Placering av bränslekranen har flyttats fram en aning på tanken i.o.m. introduceringen av de långa sidokåporna.
Ramen har justerats en aning och fått hål i sidorna så de längre kåporna skall sitta ordentligt.
Kännetecken
- Hastighetsmätare i svart plast. Vit nål med röd spets.
- Långa sidokåpor i svart plast.
- Kromade bakre stötdämpare med toppkåpa.
- Lackade hjulnav och bromssköldar i silver.
- Kromade runda blinkers av tunnare modell.
- Drums har fr.o.m. nu broms- hastighetsmätarwire på vänstra sidan av framhjulet.
- Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.
Placering av bränslekran
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
Space Blue | Svart- vit | Svart- vit | Svart- vit | |
Chappy Red | Svart- vit | Svart- vit | Svart- vit |
1978-1979
I stort sett likadan som 1977 fast med nya färger och dekaler. Sadelklädslen nu har ett rutigt mönster på sittytan samt att stommen är aningen bredare framtill.
För övrig kännetecken se 1977 ovan.
Drums
DX/Disco
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
Brilliant Red | Svart- vit | Svart- vit | Svart- vit | |
Candy Blue | Svart- vit | Svart- vit | Svart- vit |
Skivbroms
Trumbroms
1980-talet
Kännetecken
- Pakethållare - Lite kortare än tidigare samt med horisontella fästen.
- Hastighetsmätare i svart plast. Orange nål.
- Sidokåpor - Modell mindre i svart plast.
- Luftfilter - Svart i plast märkt 3E8.
- Cylinder - 3-kanaler märkt 3E8.
- Topplock, modell större - Märkt 3E8 på undersidan.
- Sadel - Löst bakstycke i matchande infärgad plast.
- DX får ny gaffel (fortfarande polerad), skärm, bromsok etc.
- Bromsljuskontakten bak får en ny modell och flyttas från svingen till ramen.
- Kromade runda blinkers av tunnare modell.
1980-1981
Samtliga färgvarianter fanns både som DX och Drums.
Intressant är att nu verkar alla modeller har motorbågar. Iallafall om man får tro broschyrerna och produktbilderna.
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
Maxim Red T5 | Svart | Svart | Svart | |
Caribbean Blue 2L | Vit | Vit | Vit | |
Frost Silver 9G | Svart | Svart | Svart |
Skivbroms
Trumbroms
1982-1983
1982
Drums
DX/Disco
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
T5 Maxim Red | Vit | Svart | Svart | |
G3 French Blue | Gul | Vit | Vit |
1983
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
T5 Maxim Red | Vit | Svart | Svart | |
G3 French Blue | Vit | Svart | Svart |
1984-1985
1984
Sista årsmodellen med skivbroms.
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
T5 Maxim Red | Vit | Svart | Svart | |
G3 French Blue | Vit | Svart | Svart |
1985
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
T5 Maxim Red | Vit | Svart | Svart | |
G3 French Blue | Vit | Svart | Svart |
1986-1987
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | |
---|---|---|---|---|
T5 Maxim Red | Vit | Svart | Svart | |
G3 French Blue | Vit | Svart | Svart |
1988
Här har vi då den märkliga årsmodellen 1988. Då det dels finns den knepiga hybriden 3AV, med gamla grafiken (samma som 83-87), och dels de som alltid kallas för årsmodell 89 men kan vara sena 88:or.
Kännetecken
- Endast halvljus.
1989-1992
Efter 1989 har vi inga uppgifter, och vi har aldrig sett ett högre nummer än 89:ans 3F1-24xxxx. Det såldes ganska få FS1 i Sverige 89-92, det kan ha varit så att alla dessa har nummer som börjar på 24xxxx.
Någonstans mellan 1990 och 1992 slutar den röd/gula varianten av Fs1 säljas i Sverige.
Kännetecken
- Endast halvljus.
- Reflexer - Kantig vit på framskärmen. Runda orangea sidoreflexer på gaffelbenen.
- Baklyse - Stor modell med röd rund reflex på toppen samt fästen för nummerplåt.
- Stötdämpare bak - Fjädern är klädd i gult alternativt rött.
- Gummibälgar fram - Färgade i gult alternativt rött.
- Blinkers - Rektangulära i svart plast/gummi. Samma modell som satt på DT50MX.
Färger
Färgkod | Stripe | Text, tank | Text, sidokåpa | Gaffelbälgar- bakrestötdämpare |
|
---|---|---|---|---|---|
66 Sunshine Red | Gul- vit | Vit | Vit | Gula | |
33 Yamaha Black | Röd- vit | Vit | Vit | Röda | |
G3 French Blue | Ljusblå- vit | Vit | Vit | Gula |
Ett stort tack till
Mattias Hansson
Niclas Perjans
Lars-Åke Larsson
Jerker Pettersson
Johan Andersson
Erik Nordlund
Magnus Dahl
Andreas Bohlin
Leif Jansson
Lars Johan Andersson
Mikael Rombo
Stefan Andersson
Niclas Cserti
...och alla andra i gruppen som engagerat sig.