Identifiera din svensksålda Yamaha FS1

Identifiera din svensksålda Yamaha FS1

Mattias Hansson och jag bestämde oss för att slå våra skånska huvuden ihop och sammanställa en lista så man skall kunna åldersbestämma sin svensksålda Yamaha FS1.

Det finns listor på nätet, jag har lagt upp några i filarkivet. Dom stämmer helt ok för årsmodellerna innan 1980 men från 1980-1992 stämmer dom sällan. I alla fall inte på våra svenska modeller.

Så gott som all information och material från 1980 och senare kommer från Mattias Hanssons arkiv och kontaktnät. Information t.o.m. 1979 har medlemmar från Facebookgruppen "Yamaha Classics. FS1, Yankee, Chappy & DT" hjälpt till med. Jag har försökt sammanställa denna gemensamma kunskap nedan.

Att ringa till Yamaha Center är en väg att gå men tyvärr verkar det som om dom slår i samma felaktiga listor som den ovan.

Nummerserier från 80-talet användes minst under två år. Och det är oklart var brytpunkterna går, om det ens fanns några. I vissa fall kan man lista ut exakt årtal genom färgsättningen. T.ex. som i fallet med 1982-års blå-gula modell.

Ramnummer och motornummer skall vara samma s.k. matching numbers.

Se detta som ett levande dokument som vi kommer uppdatera allt eftersom tiden finns.

Felaktigheter eller kompletterade info

Saknar ni någon information eller hittar felaktig data så får ni gärna meddela det så vi kan komplettera eller justera. Men vi är hårda och kräver bra underlag och godtar endast officiellt bildmaterial.


Sök baserat på ram- motornummer

1975197619771978-791980-811982-831984-851986-8719881989-92


1970-talet

Gemensamma kännetecken

  • Sadel med färgat bakstycke i plåt.
  • Luftfilter - Runt i silver med kromade täcklock på sidorna.
  • Topplock, modell mindre - Märkt 257 på undersidan.
  • Cylinder - 2-kanaler märkt TUM178 högra sidan och 378 på vänstra.

1975

Kännetecken

  • Hög tank.
  • Små sidokåpor i plåt.
  • Syre med pinne.
  • Baklyse av "Hella"-modell.
  • Chokereglage på vänster kopplingshandtag vid styret.
  • Kromad hastighetsmätare med röd nål.
  • Broms- hastighetsmätarwire på högra sidan av framhjulet.
  • Bakre stötdämpare inkapslade d.v.s. fjädern ej synlig.
  • Bulliga runda blinkers.
  • Polerade hjulnav och bromssköldar.
  • Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
Balboa Blue Orange- vit- svart Vit Orange- vit- svart
Baja Brown Orange- vit- svart Vit Orange- vit- svart
1975-ss-postcard
Vykort som skickades från Japan till blivande 15-åringar i Sverige, sent 1974 eller tidigt 1975. Färgen är Metallic Cosmic Blue och fanns intressant nog inte att tillgå på den svenska marknaden.

1976

Första versionen av DX även kallad Disco med skivbroms och polerad framgaffel från syskonmodeller.
Chokereglaget har nu flyttat ner till förgasaren. Baklyset har fått ny modell med fristående konsol/hållare.
Bränsletanken har fått en nygammal form. Den påminner nu mer om original formen som lanserades '69 i Japan.
DX har enligt bilderna motorbågar som standard. Men vad återförsäljarna sedan valde att montera på respektive modell skiljer sig åt.

Den gula Kenny Roberts inspirerade modellen såldes troligtvis endast som DX medans man kunde välja fritt mellan DX och Drums med den blå.

Kännetecken

  • Smal tank, lägre än föregående år.
  • Små sidokåpor i plåt.
  • Kromad hastighetsmätare med röd nål.
  • Broms- hastighetsmätarwire på högra sidan av framhjulet.
  • Kromade bakre stötdämpare med naken fjäder.
  • Baklyse av modell Bigger (samma som satt på bl.a. Puch)
  • Bulliga runda blinkers.
  • Polerade hjulnav och bromssköldar.
  • Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.

Placering av bränslekran

tank-1976
Bränsletanken för 1976 är unik i.o.m. placeringen av bränslekranen. Annars är formen densamma som kommande år t.o.m. 1979.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
Competition Yellow Svart- vit Svart Svart- vit
Brigade Blue Svart- vit Vit Svart- vit
1976 Drums, Brigade Blue

Ovanstående bild är tagen ur en svensk försäljningsbroschyr. Den uppmärksamme kan se att det är fel styrlås. Den faktiska modellen som såldes i Sverige hade ett Neiman lås som går in i ramen. En annan detalj man kan se är att gummit till luftfilterboxen är en smalare/tunnare variant än vad som faktiskt satt monterat vid försäljning. Angående pakethållaren så verkar det vara lite si och så. Enligt utsagor så verkar en del drums sålts utan medan DX såldes med.


1977

DX/Disco och Drums.
Placering av bränslekranen har flyttats fram en aning på tanken i.o.m. introduceringen av de långa sidokåporna.
Ramen har justerats en aning och fått hål i sidorna så de längre kåporna skall sitta ordentligt.

Kännetecken

  • Hastighetsmätare i svart plast. Vit nål med röd spets.
  • Långa sidokåpor i svart plast.
  • Kromade bakre stötdämpare med toppkåpa.
  • Lackade hjulnav och bromssköldar i silver.
  • Kromade runda blinkers av tunnare modell.
  • Drums har fr.o.m. nu broms- hastighetsmätarwire på vänstra sidan av framhjulet.
  • Sadelklädsel med längsgående ränder på sittytan.

Placering av bränslekran

tank-1977-1979
Bränslekranen har nu flyttat fram ca 15 cm p.g.a. de längre kåporna. Annars är det samma form som för 1976.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
Space Blue Svart- vit Svart- vit Svart- vit
Chappy Red Svart- vit Svart- vit Svart- vit


1978-1979

I stort sett likadan som 1977 fast med nya färger och dekaler. Sadelklädslen nu har ett rutigt mönster på sittytan samt att stommen är aningen bredare framtill.

För övrig kännetecken se 1977 ovan.

Drums

DX/Disco

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
Brilliant Red Svart- vit Svart- vit Svart- vit
Candy Blue Svart- vit Svart- vit Svart- vit
1978-79-colors-500-1

Skivbroms

1978-1979_disc-000
1978-1979_disc-folder-1

Trumbroms

1978-1979_drums-000
1978-1979_drums-folder-1

1980-talet

Kännetecken

  • Pakethållare - Lite kortare än tidigare samt med horisontella fästen.
  • Hastighetsmätare i svart plast. Orange nål.
  • Sidokåpor - Modell mindre i svart plast.
  • Luftfilter - Svart i plast märkt 3E8.
  • Cylinder - 3-kanaler märkt 3E8.
  • Topplock, modell större - Märkt 3E8 på undersidan.
  • Sadel - Löst bakstycke i matchande infärgad plast.
  • DX får ny gaffel (fortfarande polerad), skärm, bromsok etc.
  • Bromsljuskontakten bak får en ny modell och flyttas från svingen till ramen.
  • Kromade runda blinkers av tunnare modell.

1980-1981

Samtliga färgvarianter fanns både som DX och Drums.
Intressant är att nu verkar alla modeller har motorbågar. Iallafall om man får tro broschyrerna och produktbilderna.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
Maxim Red T5 Svart Svart Svart
Caribbean Blue 2L Vit Vit Vit
Frost Silver 9G Svart Svart Svart
1980-81-colors-500

Skivbroms

1980-81-Frost_silver-disc
Notera avsaknaden av pakethållare på bilden. Dock tror jag ingen såldes utan pakethållare.

Trumbroms


1982-1983

1982

Drums

DX/Disco

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
T5 Maxim Red Vit Svart Svart
G3 French Blue Gul Vit Vit

1983

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
T5 Maxim Red Vit Svart Svart
G3 French Blue Vit Svart Svart

1984-1985

1984

Sista årsmodellen med skivbroms.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
T5 Maxim Red Vit Svart Svart
G3 French Blue Vit Svart Svart

1985

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
T5 Maxim Red Vit Svart Svart
G3 French Blue Vit Svart Svart

1986-1987

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa
T5 Maxim Red Vit Svart Svart
G3 French Blue Vit Svart Svart

1988

Här har vi då den märkliga årsmodellen 1988. Då det dels finns den knepiga hybriden 3AV, med gamla grafiken (samma som 83-87), och dels de som alltid kallas för årsmodell 89 men kan vara sena 88:or.

Kännetecken

  • Endast halvljus.

1989-1992

Efter 1989 har vi inga uppgifter, och vi har aldrig sett ett högre nummer än 89:ans 3F1-24xxxx. Det såldes ganska få FS1 i Sverige 89-92, det kan ha varit så att alla dessa har nummer som börjar på 24xxxx.

Någonstans mellan 1990 och 1992 slutar den röd/gula varianten av Fs1 säljas i Sverige.

Kännetecken

  • Endast halvljus.
  • Reflexer - Kantig vit på framskärmen. Runda orangea sidoreflexer på gaffelbenen.
  • Baklyse - Stor modell med röd rund reflex på toppen samt fästen för nummerplåt.
  • Stötdämpare bak - Fjädern är klädd i gult alternativt rött.
  • Gummibälgar fram - Färgade i gult alternativt rött.
  • Blinkers - Rektangulära i svart plast/gummi. Samma modell som satt på DT50MX.

Färger

Färgkod Stripe Text, tank Text, sidokåpa Gaffelbälgar-
bakrestötdämpare
66 Sunshine Red Gul- vit Vit Vit Gula
33 Yamaha Black Röd- vit Vit Vit Röda
G3 French Blue Ljusblå- vit Vit Vit Gula

Ett stort tack till

Mattias Hansson
Niclas Perjans
Lars-Åke Larsson
Jerker Pettersson
Johan Andersson
Erik Nordlund
Magnus Dahl
Andreas Bohlin
Leif Jansson
Lars Johan Andersson
Mikael Rombo
Stefan Andersson
Niclas Cserti
...och alla andra i gruppen som engagerat sig.