Här kommer en detaljerad guide om hur man fixerar kopplingsarmen och monterar denna korrekt i kåpan på Yamaha FS1.

I nedanstående artikel så använder jag mig av en billig så kallad reparationssats för kopplingsarm för 69: - men jag rekommenderar verkligen att använda Yamaha original för bästa hållbarhet. Det är speciellt kopplingsarmen och snäckan/clutch worm som är betydligt bättre på originaldelarna. Tyvärr har plasten på snäck-kopiorna en tendens att spricka eller lossna från sin infästning.

Namn Reservdelsnummer
Kopplingsarm 257-16342-00
Snäcka / clutch worm 257-16341-00

Delarna som ingår i en reparationssats

Snäcka + gummiskydd

Kopplingsarm + snäcka

Först skall vi montera kopplingsarmen. Den placeras åt det håll som ni ser på bild 1 nedan. Var uppmärksam på att man kan placera armen åt två olika håll. Använd bild 2 för att få en referens för korrekt montering.

Nita fast kopplingsarmen

När ni kontrollerat och är säkra på att armen sitter korrekt och inte pekar 180° fel är det dags att fixera denna.

Tips: Testmontera armen och kontrollera en extra gång enligt sista stycket i den här artikeln innan ni fixerar armen.

Ta en vanlig snickarhammare eller liknande där banen (slagytan) är svagt konvex. Försök bara slå på kanterna och ha ett bra fast underlag (som en del av ett skruvstäd eller liknade).

Montering av justerskruv

Nu är det dags att montera justerskruv enligt bild.

Fjäder och nit i kåpan

Monteras enligt bild 2 och niten fixeras försiktigt med hammare i kåpan.

Montering av snäckan i kåpan

Applicera rikligt med fett på plastsnäckan samt på spåren i kåpan. Lägg också en rejäl klick fett i hålet för att hålla själva kulan på plats vid montering.

Armen skall gå in på plats som på bild 2 det vill säga i sitt översta läge. Och inte kunna gå längre ner än på bild 3. Stämmer inte detta har ni monterat armen 180° fel.

Glöm absolut inte att montera gummiskyddet när ni är klara med justering. Om det kommer in grus och skit vid snäckan kommer det förkorta livslängden avsevärt.