Så blev "projekt -8x" äntligen ihopsatt.
Motorn har jag renoverat med nya lager och packboxar. Passade även på att sätta in ett helt nytt vevparti från CM-Racing. Bytte även till en 3-lamellskoppling som fungerar otroligt bra! Har ni problem med slirande koppling så tycker jag verkligen ni skall försöka bygga om den så den sväljer en lamell+stålplatta till.
Det som tog absolut längst tid var idén om att göra i ordning tanken själv. Många timmar lades på spacklande och slipande innan lackningen påbörjades. Det hade varit mycket bättre att lämna den till en lackerare direkt. Men jag ville verkligen prova att göra det själv. Spacklingen blev helt ok men lackningen blev inget vidare. Jag hade hoppats på bättre resultat. Men jag är ändå glad över att ha gjort det.
Motorn gav först ingen gnista så jag fick se till att allt var jordat ordentligt i ramen. Ingen gnista.
Monterade nya Mitsubishi brytare och bytte kondensator. Fortfarande inget.
Testade tändspolen på andra moppen. Fortfarande ingen.
Då är det väl bara primärspolen kvar, men istället för att byta den så beställde jag en helt ny komplett tändplatta och monterade över mina kvalitetsbrytare samt kondensatorn.
Äntligen lite gnista, startade på första kicken.
Efter nån timme så märkte vi att det hade blivit sträck på ena sidokåpan. Suck, tanken läcker! Och jag min dumma nöt hade glömt att kolla detta innan jag påbörjade slipning och lackning.
Nåja, susa iväg till macken och köpte Plastic Paddings klassiker Kemisk metall. På med det och nån timme senare ut på vägarna.
Dagen därpå ser vi att tanken läcker igen. Hmmm. Jag som var säker på att jag kom åt ordentligt och rengjorde/slipade väl. Bort med tanken och kolla.
Vår kära kemiska metall, som skall tåla bensin, tål visst inte bensin. På platsen där den får kontakt med vätskan har den mjuknat och börjar smula sig.
Arrg. Ut på nätet och leta efter andra produkter.
Hittade då "Stålplast Chemical Metal/Läckfixare" från Hagmans som skulle kunna funka.
Gör om gör "rätt".
Hagmans produkt har än så länge hållit vad den lovat. Tanken är tät men det får ändå klassas som en provisorisk lösning. Fast det duger den här säsongen så fixar vi det till vintern.
I övrigt så går den riktigt fint. Bra vrid och riktigt fint och behagligt snurr i motorn.