Vad händer egentligen när man vill lansera en modell världen över och vissa marknader har specifika krav på fordonet? Man måste helt snällt anpassa sig till gällande regler. Förutom det mest uppenbara, justering av antalet hästkrafter så är det ofta yttre attribut som får sig en törn.

Något som man ofta ser är att modeller utrustas med trampor vilket var krav i vissa länder för att det skulle på klassas som "moped". Andra anpassningar är ringklocka, plats för passagerare, extra reflexer, långa stänkskydd, krav på halv- helljus. Listan kan göras lång.

'69 - Ribban sätts!

70-talet

Vi börjar lite lugnt med sent 70-tal. Här tycker jag ändå inte att man blir förvånad. Kul att se olika detaljer för de olika marknaderna.

Övergången till 80-talet

Det är är intressant. Det är nämligen så att när man läser reservdelskataloger från 1979 så tycks den här hybriden mellan 70- 80-tal existera. Jag hävdar dock att den modellen aldrig fanns i Sverige, varken 1979 eller 1980. Men jag gillar ändå kombinationen och kanske kan det inspirera någon där ute.

80-talet

Nu händer det grejer. Yankee 50cc kommer till Sverige 1981 och stannar t.o.m. 1982. Modellen baseras på FS1 och betäckningen är FS1-SE.

Yankee

FS1 med plats för familjen?

Usch alltså, usch. Den där sadeln är verkligen hemsk.

Varianter på 80cc

Det fanns redan under 70-talet varianter av FS1 på 80cc bl.a. Yamaha G6S och G7S. Tyvärr har jag inga bra officiella bilder men söker ni vidare på nätet så hittar ni bilder.

Smyger först in 70-talaren G6S som referens.

Vinnaren - Obskyro varianto

Det var inte så svårt att utse den mest obskyra varianten av FS1. Vet ni mer om den här modellen så får ni gärna kommentera nedan. Själv har jag bara sett den på dessa bilder.