1 - 2 - 3 - 4 + 1 = 5
Nu skall vi ta och nörda oss ner i den mytomspunna 5-växlade motorn. Motorn som satt standard på FS1 från lanseringsåret 1969 fram till 1972. På vissa marknader fanns den ända tills 1975. Under de sista åren fanns den även med reedventil, dock med sämre specifikationer.
Den femväxlade modellen med rotationsdisk är ovanlig, speciellt i Sverige då den aldrig såldes här. Men det var en populär modell och såldes på flera marknader under ett flertal år och man kan fortfarande se fina exemplar utomlands. Varianten med reedventil är ännu mer ovanlig då den såldes under så få år och bara på ett fåtal marknader. Motorn vi skall titta närmare på nedan är varianten med rotationsdisk.
Hårda fakta
Nedanstående info är tagna från officiella Yamaha manualer och broschyrer.
Modell | FS-1 JP 1969 | FS50 NL 1974 | FS1 SWE 1976 | FS1 SWE 1990 |
---|---|---|---|---|
Vikt (netto) | 70 kg | ‹– | ‹– | 79 kg |
Cylinderdiamter och slaglängd | 40 x 39,7 mm | ‹– | ‹– | ‹– |
Kompressionsförhållande | 6,9:1 | 6,8:1 | 6,5:1 | 5,5:1 |
Cylindervolym | 49cc | ‹– | ‹– | ‹– |
Typ | Rotationsdisk | Reedventil | ‹– | ‹– |
Förgasare | VM16SC | ‹– | VM10SC | ‹– |
Max. effekt | 5,9 hk/9,000 rpm | 4,75 hk/8,500 rpm | 1 hk | 1 hk |
Max. vridmoment | 0,5 kg.m/8,000 rpm | 0,4 kg.m/8,500 rpm | ― | ― |
Toppfart | 95 km/h | 87 km/h | 30 km/h | ‹– |
Acceleration | 0-200m 13,15sek | ― | ― | ― |
Växellåda | 5-växlar | ‹– | 4-växlar | ‹– |
Utväxling: 1:an | 3,417 | ‹– | 3,077 | ‹– |
2:an | 2,059 | ‹– | 1,889 | ‹– |
3:an | 1,476 | ‹– | 1,304 | ‹– |
4:an | 1,167 | ‹– | 1,038 | ‹– |
5:an | 1,000 | ‹– | ― | ― |
Växelläge | 1-N-2-3-4-5 | ‹– | 4-3-2-1-N | ‹– |
Primärutväxling | 3,894 (74/19) | ‹– | ‹– | ‹– |
Sekundärutväxling | 2,733 (41/15) | - | 4,777 (43/9) | 4,500 (45/10) |
Bränsletankens rymd | 6,0 l | 7,0 l | ‹– | 9,0 l |
Oljetankens rymd | 1,4 l | ‹– | ― | ― |
Däck, fram | 2,25-17-4PR | ‹– | ‹– | 2,50-17-4PR |
Däck, bak | 2,50-17-4PR | ‹– | ‹– | ‹– |
Motorn
Slidmatning
Slidmatningen bygger på en rotationsdisk och konstruktionen kallas på engelska rotary disk eller rotary valve. Det sitter en disk som har en utskuren öppning i sig. Och i.o.m. detta kan man bestämma öppningstiderna genom att justera öppningen på disken.
De första motorerna hade en disk med 154° öppning medan de senare varianterna av den slidmatade motorn har en disk med 130°.
I publikationen TuneUp Tonic kan man läsa att de bl.a. modifierar disken på en strypt 4-växlad, slidmatad 50cc UK maskin för att skrämma upp den till 95km/h. I övrigt ser det ut som om de har portat avgasporten i den strypta cylindern så den får någorlunda samma mått som den som satt standard på de 5-växlade. Förutom detta har de även satt 15 drev fram och 36/37 bak samt byggt en expansionskammare.
Officiell portmap från Yamaha hittar ni längre ner på sidan under Dokument från Yamaha angående designen av motorn
Växellådan
Sprängskisser
5-växlad
4-växlad
Dokument från Yamaha angående designen av motorn
Föregångaren till FS1 var F5S och F5C. Nedanstående utdrag är taget från ett officiellt dokument som beskriver hur dom utvecklade den nya motorn.
En speciellt intressant del här tycker jag är att de har specificerat en portmap samt hur toppen är designad.
FS1/FS50 Street original
Claus Larsen från Danmark har gjort en riktigt fin och varsam renovering av en FS1 Street '72. Det här exemplaret kommer ifrån Schweiz och var helt oskruvad, och självklart 5-växlad.
Jag var ju bara tvungen att ta med det här även om posten från början endast skulle fokusera på motorn.
Tack Claus för att du delade med dig av dina bilder.