/ fs1

1 - 2 - 3 - 4 + 1 = 5

Nu skall vi ta och nörda oss ner i den mytomspunna 5-växlade motorn. Motorn som satt standard på FS1 från lanseringsåret 1969 t.o.m. 1972. Den här motorn fanns endast som slidmatad till skillnad från den 4-växlade som fanns i två varianter, reedventil respektive slidmatning.

Hårda fakta

Nedanstående info är tagna från officiella Yamaha manualer och broschyrer.

Modell FS-1 JP 1969 FS1 SWE 1976 FS1 SWE 1990
Weight 70 kg ‹– 79 kg
Bore & stroke 40 x 39,7 mm ‹– ‹–
Compression ratio 6,9:1 6,5:1 5,5:1
Cylinder capacity 49cc ‹– ‹–
Carburetor VM16SC VM10SC ‹–
Maximum power 4.4kW (6 ps)/9,000 rpm
Maximum torque 0,5 kg.m/8,000 rpm
Speed range 95 km/h 30 km/h ‹–
Acceleration 0-200m 13,15sec
Transmission 5-speed 4-speed ‹–
Gear ratio: 1st 3,417 3,077 ‹–
         2nd 2,059 1,889 ‹–
         3d 1,476 1,304 ‹–
         4th 1,167 1,038 ‹–
         5th 1,000
Primary reduction ratio 3,894 (74/19) ‹– ‹–
Secondary reduction ratio 2,733 (41/15) 4,777 (43/9) 4,500 (45/10)
Fuel tank capacity 6,0 l ‹– 9,0 l
Oil tank capacity 1,4 l
Front tire 2,25-17-4PR ‹– 2,50-17-4PR
Rear tire 2,50-17-4PR ‹– ‹–

Motorn

5-speed
Här ser man innehållet i en 5-växlad motor. Notera att det är tre stycken växelgafflar. Kopplingspaketet innehåller två lameller.

Slidmatning

Slidmatningen bygger på en rotationsdisk och konstruktionen kallas på engelska rotary disk eller roraty valve. Det sitter en disk som har en utskuren öppning i sig. Och i.o.m. detta kan man bestämma öppningstiderna genom att justera öppningen på disken.

De första motorerna hade en disk med 154° öppning medan de senare varianterna av den slidmatade motorn har en disk med 130°.

I publikationen TuneUp Tonic kan man läsa att de bl.a. modifierar disken på en strypt 4-växlad, slidmatad 50cc UK maskin för att skrämma upp den till 95km/h. I övrigt ser det ut som om de har portat avgasporten i den strypta cylindern så den får någorlunda samma mått som den som satt standard på de 5-växlade. Förutom detta har de även satt 15 drev fram och 36/37 bak samt byggt en expansionskammare.

Officiell portmap från Yamaha hittar ni längre ner på sidan under Dokument från Yamaha angående designen av motorn

engine-01-crankcase-crankshaft

Växellådan

Sprängskisser

5-växlad

engine-02-transmission-shifter

4-växlad

4-gear-engine-02-transmission-shifter

4-and-5-gears-exploded-tranmission

Dokument från Yamaha angående designen av motorn

Föregångaren till FS1 var F5S och F5C. Nedanstående utdrag är taget från ett officiellt dokument som beskriver hur dom utvecklade den nya motorn.
En speciellt intressant del här tycker jag är att de har specificerat en portmap samt hur toppen är designad.

FS1/FS50 Street original

Claus Larsen från Danmark har gjort en riktigt fin och varsam renovering av en FS1 Street '72. Det här exemplaret kommer ifrån Schweiz och var helt oskruvad, och självklart 5-växlad.
Jag var ju bara tvungen att ta med det här även om posten från början endast skulle fokusera på motorn.

Tack Claus för att du delade med dig av dina bilder.

Före

Efter

Försäljningsbroschyr med specifikationer
Försäljningsbroschyr med specifikationer