Yamaha FS1 - De första levnadsåren
Året är 1969. The Stooges släpper sitt självbetitlade debutalbum. Och medans Iggy Pop vrålar Well it's 1969 OK all across the USA borta i väster kan man i soluppgångens land den 5 maj skåda nya modellen Yamaha Sports 50 FS1 som visas upp i tidningen Yamaha News nr 71.
Wow, den är så vansinnigt snygg. Så fulländad. Så modern.
¥65,000 (Japanska yen) fick man betala för mästerverket.
50cc ― 5 växlar ― 95km/h ― 4,4kW/6ps/5,[email protected] ― 13,15sec/0-200m
Specifikationerna är än idag imponerande. I faktatabellen på bilden ovan kan man bl.a läsa:
Yamaha Sports 50 FS1 '69 | |
---|---|
Weight | 70 kg |
Bore & stroke | 40 x 39,7 mm |
Compression ratio | 6,9:1 |
Cylinder capacity | 49cc |
Carburetor | VM16SC |
Maximum power | 4.4kW (6 ps)/9,000 rpm |
Maximum torque | 0,5 kg.m/8,000 rpm |
Speed range | 95 km/h |
Acceleration | 0-200m 13,15sec |
Transmission | 5-speed |
Gear ratio: 1st | 3,417 |
2nd | 2,059 |
3d | 1,476 |
4th | 1,167 |
5th | 1,000 |
Primary reduction ratio | 3,894 (74/19) |
Secondary reduction ratio | 2,733 (41/15) |
Fuel tank capacity | 6,0 l |
Oil tank capacity | 1,4 l |
Front tire | 2,25-17-4PR |
Rear tire | 2,50-17-4PR |
Modellen har levt otroligt länge och en nästan snarlik modell tillverkades och såldes i Japan ända till slutet av 90-talet nämligen YB-1.
Motorn kom sedermera att sitta i flera kommande modeller. Den 5-växlade modellen tillverkades bara några år varav den 4-växlade varianten tog över. En del marknader fick en reedventil medans andra marknader, såsom den Japanska, behöll slidmatningen.
Likadant var det med den separata oljesmörjningen s.k. Autolub. I Sverige fick vi aldrig den slidmatade motorn men däremot hade syskonet Yankee separat oljesmörjning.
Som exempel såldes 1987 en FS1 i Holland (2RU) med Autolube och slidmatning. Utseendemässig var den väldigt lik våra samtida modeller här i Sverige.
1970
Funhouse + 17th Tokyo Motor Show
The Stooges släpper nu sitt andra album Funhouse. En fantastisk platta med ett betydligt råare sound än sin föregångare. Trycker man fram några spår så kommer man till nummer fem med titeln 1970.
Mellan den 30:e oktober och 11:e december samma år kan man besöka Tokyo Motor Show som nu är inne på sin 17:de runda. Toyota lanserar Celica och Carina. Nissan släpper sin framhjulsdrivna Cherry.
Yamaha är självklart närvarande och i 50cc klassen kan man bland annat hitta FS50 och en intressant Mini Enduro modell som heter FT50.
FS50 / FS1 Street
1970 års modell av FS1 döpte Yamaha till FS50. Den har vad jag vet samma specifikationer som föregående modell från '69.
Det man kan se på bilderna är att formen på avgasröret skiljer sig en aning och 1969 års modell har en aningen grövre pipa.
Mini Enduro
Den uppmärksamme kan se att Kloker, Glader och Trötter ovan kör på maskiner som har en liknade motor som FS1. Det är nämligen så att Yamaha nu har ett Mini Enduro program, bestående av en handfull modeller som ser extremt lika ut. FT50 och JT60 verkar lanseras på Japanska marknaden någon gång under tidigt '70-tal. Andra marknader får modeller som FT1, JT1, JT1J, JT2 ... kombinationerna verkar aldrig ta slut.
JT1 - En närmare titt
JT1 är en liten enduromaskin som har mycket gemensamt med FS1. Den är dock inte på 50cc utan 58cc. Den har endast 4-växlar och är på 58cc som standard. 50cc cylindern på FS1 är 40mm medans på JT1 är den 42mm.
Toppfarten anges till 75 km/h och den uppges ha 4,5 hk vid 7,500rpm.
För att komma upp i närmare 60cc så har den aningen längre slaglängd. JT1 har en slaglängd på 42mm jämfört mot FS1 på 39,7mm.
Går man in på knallertforum.dk så kan man hitta glada danskar monterar JT1 vevstakar i sina FS-1 maskiner. Är man på jakt efter JT1 delar så är mitt tips Ebay. Maskinerna var absolut vanligast i USA så där finns delar att plocka hem.
1979 - Tillbakablick
I Yamaha News nr 189 som utkom 3 mars 1979 hittar man på sidan 33; "Berömda cyklar vi minns"-serien
I rampljuset har vi 10-årsjublilaren FS1 och under kan man se andra populära syskonmodeller som FS50 '70, FX50 '72, RD50 '74 och RD50SP '78.