/ fs1

Yamaha FS1 - De första levnadsåren

Året är 1969. The Stooges släpper sitt självbetitlade debutalbum. Och medans Iggy Pop vrålar Well it's 1969 OK all across the USA borta i väster kan man i soluppgångens land den 5 maj skåda nya modellen Yamaha Sports 50 FS1 som visas upp i tidningen Yamaha News nr 71.

combined-1

combined-2

Wow, den är så vansinnigt snygg. Så fulländad. Så modern.

¥65,000 (Japanska yen) fick man betala för mästerverket.
50cc ― 5 växlar ― 95km/h ― 4,4kW/6ps/5,9hk@9.000rpm ― 13,15sec/0-200m

Specifikationerna är än idag imponerande. I faktatabellen på bilden ovan kan man bl.a läsa:

Yamaha Sports 50 FS1 '69
Weight 70 kg
Bore & stroke 40 x 39,7 mm
Compression ratio 6,9:1
Cylinder capacity 49cc
Carburetor VM16SC
Maximum power 4.4kW (6 ps)/9,000 rpm
Maximum torque 0,5 kg.m/8,000 rpm
Speed range 95 km/h
Acceleration 0-200m 13,15sec
Transmission 5-speed
Gear ratio: 1st 3,417
         2nd 2,059
         3d 1,476
         4th 1,167
         5th 1,000
Primary reduction ratio 3,894 (74/19)
Secondary reduction ratio 2,733 (41/15)
Fuel tank capacity 6,0 l
Oil tank capacity 1,4 l
Front tire 2,25-17-4PR
Rear tire 2,50-17-4PR

Modellen har levt otroligt länge och en nästan snarlik modell tillverkades och såldes i Japan ända till slutet av 90-talet nämligen YB-1.

Motorn kom sedermera att sitta i flera kommande modeller. Den 5-växlade modellen tillverkades bara några år varav den 4-växlade varianten tog över. En del marknader fick en reedventil medans andra marknader, såsom den Japanska, behöll slidmatningen.
Likadant var det med den separata oljesmörjnigen s.k. Autolub. I Sverige fick vi aldrig den slidmatade motorn men däremot hade syskonet Yankee separat oljesmörjning.

Som exempel såldes 1987 en FS1 i Holland (2RU) med Autolube och slidmatning. Utseendemässig var den väldigt lik våra samtida modeller här i Sverige.

combined
Från: Yamaha News nr 74 - 8 augusti 1969

1970

Funhouse + 17th Tokyo Motor Show

The Stooges släpper nu sitt andra album Funhouse. En fantastisk platta med ett betydligt råare sound än sin föregångare. Trycker man fram några spår så kommer man till nummer fem med titeln 1970.

Mellan den 30:e oktober och 11:e december samma år kan man besöka Tokyo Motor Show som nu är inne på sin 17:de runda. Toyota lanserar Celica och Carina. Nissan släpper sin framhjulsdrivna Cherry.

Yamaha är självklart närvarande och i 50cc klassen kan man bland annat hitta FS50 och en intressant Mini Enduro modell som heter FT50.

17th-Tokyo-Motor-Show
Från: Yamaha News nr 90 - 12 december 1970

FS50 / FS1 Street

1970 års modell av FS1 döpte Yamaha till FS50. Den har vad jag vet samma specifikationer som föregående modell från '69.
Det man kan se på bilderna är att formen på avgasröret skiljer sig en aning och 1969 års modell har en aningen grövre pipa.

fs50-1970-1

fs1-street
I europeiska broschyrer kan man också se att dom använder namnet Yamaha FS1 Street.

Mini Enduro

090_YamahaNews_J_1970-cover-zoom-1
Omslagsbild från Yamaha News nr 90 - 12 december 1970. Bilden är tagen på 17th Tokyo Motor Show tidigare samma år.

Den uppmärksamme kan se att Kloker, Glader och Trötter ovan kör på maskiner som har en likande motor som FS1. Det är nämligen så att Yamaha nu har ett Mini Enduro program, bestående av en handfull modeller som ser extremt lika ut. FT50 och JT60 verkar lanseras på Japanska marknaden någon gång under tidigt '70-tal. Andra marknader får modeller som FT1, JT1, JT1J, JT2 ... kombinationerna verkar aldrig ta slut.

103_YamahaNews_J_1972-FT50-JT60
Uppslag från Yamaha News nr 103 - 1 januari 1972.

FT1
FT1 specifikationer i dålig upplösning, men visst är det samma modell som Glader tar en tur på ovan.

JT1 - En närmare titt

JT1 är en liten enduromaskin som har mycket gemensamt med FS1. Den är dock inte på 50cc utan 58cc. Den har endast 4-växlar och är på 58cc som standard. 50cc cylindern på FS1 är 40mm medans på JT1 är den 42mm.
Toppfarten anges till 75 km/h och den uppges ha 4,5 hk vid 7,500rpm.

För att komma upp i närmare 60cc så har den aningen längre slaglängd. JT1 har en slaglängd på 42mm jämfört mot FS1 på 39,7mm.

Går man in på knallertforum.dk så kan man hitta glada danskar monterar JT1 vevstakar i sina FS-1 maskiner. Är man på jakt efter JT1 delar så är mitt tips Ebay. Maskinerna var absolut vanligast i USA så där finns delar att plocka hem.

jt1j-spec-1

1979 - Tillbakablick

I Yamaha News nr 189 som utkom 3 mars 1979 hittar man på sidan 33; "Berömda cyklar vi minns"-serien

I rampljuset har vi 10-årsjublilaren FS1 och under kan man se andra populära syskonmodeller som FS50 '70, FX50 '72, RD50 '74 och RD50SP '78.

189_YamahaNews_J_1979-1200
Högst upp i banderollen står det "Berömda cyklar vi minns"-serien och i det grå blocket under Yamaha Sports 50 FS1